Tytuł badania: |
Polityka penitencjarna państwa po roku 1989 (w opiniach zainteresowanych pracowników Służby Więziennej, osadzonych i studentów pedagogiki resocjalizacyjnej) |
Data: |
2002 – 2003 |
Badacz: |
Natalia Stankowska |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii studentów pedagogiki resocjalizacyjnej na temat edukacji i resocjalizacji w placówkach penitencjarnych. Badaniem ankietowym objęto 236 studentów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że respondenci akceptowali stosowanie zasady podmiotowości oraz wyrażali wiarę w sam proces resocjalizacji. 60% studentów zadeklarowało wiarę w sukces programów naprawczych przekładających się na pozytywną, prospołeczną zmianę zachowania. Twierdzono, że każdy człowiek może się zmienić przy sprawiedliwej karze i dobrej resocjalizacji. 84% badanych uważało za słuszne przyznawanie praw osadzonym. 98% respondentów wyraziło gotowość do dalszej nauki, rozwoju i pogłębiania umiejętności zawodowych. 75% zamierzało podjąć się pracy zgodnej z uzyskanym wykształceniem. Jednocześnie tylko 30% badanych mogło wnioskować o jakości procesu resocjalizacji na podstawie własnych doświadczeń ze skazanymi. Większość z nich stanowili studenci trzeciego roku - w tej grupie 70% orientowało się w sytuacji więźniów, realizując praktyki zawodowe w placówkach resocjalizacyjnych lub pracując już w zawodzie. Studenci ci czerpali ponadto informacje z literatury fachowej (58%). Studenci negatywnie ragowali na znamiona patologii obserwowane w życiu codziennym - aż 63% studentów nie miało poczucia bezpieczeństwa.
|
Deskryptory TESE: |
resocjalizacja, postawa, student, szkoła wyższa, prawa człowieka |
TESE descriptors: |
correctional education, attitude, student, higher education, human rights |
Publikacje: |
- Stankowska, N. (2008). Polityka penitencjarna państwa po roku 1989 (w opiniach zainteresowanych pracowników Służby Więziennej, osadzonych i studentów pedagogiki resocjalizacyjnej). W: Z. Jasiński, A. Kurek i D. Widelak (red.), W dziewięćdziesięciolecie polskiego więziennictwa. Księga jubileuszowa (s. 117-135). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
|