BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ statusu społeczno-ekonomicznego rodziny na rozwój kompetencji komunikacyjnej u dzieci w wieku przedszkolnym
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Andrzej Twardowski
Abstrakt:

Celem badania było rozstrzygnięcie, czy poziom kompetencji komunikacyjnej ujawnianej przez dzieci przedszkolne w rozmowach z rówieśnikami zależy od statusu społeczno-ekonomicznego (SSE; za jego wskaźniki przyjęto: wykształcenie rodziców, dochód miesięczny na członka rodziny, stan majątkowy rodziny) rodzin, w których się one wychowują. Badaniem objęto 96 dzieci z 14 publicznych przedszkoli na terenie Poznania, 48 w wieku 4-5 lat, 48 w wieku 6-7 lat – w obu grupach 24 dzieci pochodziło z rodzin o niskim SSE, 24 z rodzin o wysokim SSE. Dzieci w tym samym wieku z obu typów rodzin losowo łączono w pary i przydzielano do jednej z dwóch sytuacji eksperymentalnych; ich przebieg nagrywano na magnetofon i zapisywano; poziom kompetencji komunikacyjnej oceniali sędziowie kompetentni na podstawie zapisu rozmów dzieci z pierwszych 15 minut sytuacji. Stwierdzono, że dzieci z rodzin o niskim SSE (wykształcenie rodziców zawodowe lub niższe, miesięczny poziom na członka rodziny niższy niż minimum socjalne, posiadanie jednego luksusowego dobra stałego użytku lub ich brak) miały trudności w utrzymywaniu niezakłóconego toku rozmów (zakłóconych było 21,7% wszystkich rozmów, u dzieci z drugiej grupy – 13,3%), współtworzenia ich treści oraz ich zakończeniu (przerwane 124 rozmowy, w drugiej grupie – 98). Dzieci z rodzin o wysokim SSE ujawniały wyższy poziom kompetencji komunikacyjnej, głównie w sytuacji sprzyjającej wyobrażeniowemu użyciu języka. Różnice w poziomie dialogowej kompetencji komunikacyjnej nie zmniejszały się w ciągu wieku przedszkolnego.

Deskryptory TESE: kompetencje językowe, umiejętności komunikowania się, dziecko, poziom życia, edukacja przedszkolna, język, pochodzenie społeczne, niekorzystne położenie, komunikacja werbalna
TESE descriptors: language skills, communicative competences, child, standard of living, pre-primary education, language, social background, disadvantaged background, verbal communication
Publikacje:
  • Twardowski, A. (1996). Wpływ statusu społeczno-ekonomicznego rodziny na rozwój kompetencji komunikacyjnej u dzieci w wieku przedszkolnym. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 2/3, 90-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"