BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konflikty i ich rozwiązywanie w środowisku domu dziecka
Data: [1999]
Badacz: Robert Rutkowski
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka konfliktów w domach dziecka i sposobów ich rozwiązywania w ocenie wychowawców. Przedmiotem badania były także system wartości wychowawców w domach dziecka, ocena własnej pracy i obecnego życia. Badaniem objęto 41 wychowawców, w tym 32 kobiety, pracujących w pięciu warszawskich domach dziecka oraz w jednej filii w rodzaju rodzinnego domu dziecka. 35 badanych posiadało wyższe wykształcenie. 38 osób zadeklarowało, że są wierzący. 29 wychowawców brało udział w kursach i szkoleniach podnoszących kwalifikacje. Posłużono się metodą wywiadu kwestionariuszowego; kwestionariusz zawierał 61 pytań, w tym 17 otwartych. Wychowawcy określali konflikt jako nieporozumienie, starcie dwóch stron. W domach dziecka konflikty powodowane były często przez samych wychowanków, którzy konkurowali o względy dorosłych, dostęp do korzystania z pomieszczeń albo przedmiotów itp. 21 badanych widziało w konfliktach pozytywne i negatywne elementy, siedmiu – tylko pozytywne, 12 – tylko negatywne. 17 wychowawców wymieniło zaspokajanie potrzeb związanych z ograniczoną dostępnością jako podstawowe źródło konfliktów w domach dziecka. W opinii 13 osób najbardziej konfliktogenne były problemy z komunikacją interpersonalną. Według 31 badanych konfliktów nie da się uniknąć. 35 wychowawców zadeklarowało, że starali się natychmiast angażować się w rozwiązywanie konfliktów, by nie dopuścić do sytuacji, w której to wychowankowie na własną rękę próbują załagodzić spory. Świadczy to o małym zaufaniu społecznym, jakie mają wychowawcy do dzieci przebywających w placówce. Siedmiu badanych przyznało się do bardzo częstego udziału w konfliktach z wychowankami, 16 – do rzadkiego, 13 – do częstego. Świadczyć to może o odejściu od przekonania, że konflikt jest normalnym zachowaniem społecznym i może być elementem działania wychowawczego. Dwóch wychowawców zadeklarowało, że nigdy nie brali udziału w konfliktach z wychowankami. 23 wychowawców twierdziło, że spory pomiędzy wychowankami pojawiały się często, 12 respondentów – że bardzo często. Do najlepszych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych wychowawcy zaliczyli: mediację, rozmowę, użycie siły fizycznej w momencie zagrożenia życia, kompromis, negocjację, arbitraż, redefinicję konfliktu (obrócenie w żart). 24 badanych zetknęło się w pracy zawodowej z otwartym konfliktem, tzn. destruktywną walką między wychowankami. Prawie 75% respondentów przyznało, że korzystali z pomocy osoby niezaangażowanej w konflikt, 11 wychowawców próbowało rozwiązać spory samodzielnie. 73% wychowawców często nie rozumiało przekazywanych informacji od wychowanków, ich motywacji i zachowań. W opinii badanych dobry wychowawca powinien być: tolerancyjny, sprawiedliwy, konsekwentny, okazywać sympatię wobec wychowanków i opanowanie.
 

Deskryptory TESE: konflikt, dzieci w placówkach opiekuńczych, dziecko zagrożone, rozwiązywanie problemów, rozstrzygnięcie sporu, relacja dorosły – dziecko, opieka nad młodzieżą, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: conflict, children in public care, child at risk, problem solving, dispute settlement, adult-child relation, youth protection, childcare
Publikacje:
  • Rutkowski, R. (1999). Konflikty i ich rozwiązywanie w środowisku domu dziecka. Opieka, Wychowanie, Terapia, 1, 8-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"