Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy sposobu postrzegania przez dzieci siedmio- i dziesięcioletnie sytuacji konfliktu z rówieśnikami. Próbę badawczą stanowiło 150 uczniów dwóch szkół podstawowych z Poznania. Respondenci uczęszczali do klas I-III (po 50 osób z każdej klasy). Z wybranymi uczniami (dobór próby miał charakter celowy; dobór szkół – losowy) przeprowadzono indywidualne rozmowy (za zgodą rodziców), w trakcie których poprzez projekcję wprowadzano dzieci w wyimaginowaną sytuację konfliktu (dodatkowo wspierano się ilustracjami). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej postrzegana przez respondentów pobudka wyzwalająca proces konfliktowy wśród rówieśników z klas I-III miała charakter rywalizacyjny. Wykazano, że główną rolę odgrywał motyw posiadania (dziewczynki – 41,3%, chłopcy – 44%). W dalszej kolejności zwrócono także uwagę na motyw uznania (szczególnie w motywacji chłopców – 26,7%). Wśród dziewczynek znaczącym tłem konfliktów okazał się również motyw atrakcyjności (17,3%), motyw utrzymania więzi z partnerem (18,7%) oraz motyw lojalności (13,3%). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono ponadto, że najbardziej sprzyjającą, według badanych uczniów, strategią rozwiązania konfliktu jest strategia zachowań zadośćuczyniających (w tym: słowne przeproszenie i/lub przeproszenie wyrażone przez podanie ręki). Respondenci wskazywali także takie strategie jak: tłumienie poprzez niemyślenie o problemie oraz tłumienie poprzez wykonywanie przyjemnych czynności. |