BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konflikty interpersonalne w okresie późnego dzieciństwa
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Małgorzata Cywińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy sposobu postrzegania przez dzieci siedmio- i dziesięcioletnie sytuacji konfliktu z rówieśnikami. Próbę badawczą stanowiło 150 uczniów dwóch szkół podstawowych z Poznania. Respondenci uczęszczali do klas I-III (po 50 osób z każdej klasy). Z wybranymi uczniami (dobór próby miał charakter celowy; dobór szkół – losowy) przeprowadzono indywidualne rozmowy (za zgodą rodziców), w trakcie których poprzez projekcję wprowadzano dzieci w wyimaginowaną sytuację konfliktu (dodatkowo wspierano się ilustracjami). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęściej postrzegana przez respondentów pobudka wyzwalająca proces konfliktowy wśród rówieśników z klas I-III miała charakter rywalizacyjny. Wykazano, że główną rolę odgrywał motyw posiadania (dziewczynki – 41,3%, chłopcy – 44%). W dalszej kolejności zwrócono także uwagę na motyw uznania (szczególnie w motywacji chłopców – 26,7%). Wśród dziewczynek znaczącym tłem konfliktów okazał się również motyw atrakcyjności (17,3%), motyw utrzymania więzi z partnerem (18,7%) oraz motyw lojalności (13,3%). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono ponadto, że najbardziej sprzyjającą, według badanych uczniów, strategią rozwiązania konfliktu jest strategia zachowań zadośćuczyniających (w tym: słowne przeproszenie i/lub przeproszenie wyrażone przez podanie ręki). Respondenci wskazywali także takie strategie jak: tłumienie poprzez niemyślenie o problemie oraz tłumienie poprzez wykonywanie przyjemnych czynności.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, dziecko, relacje interpersonalne, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: primary school, child, interpersonal relations, behaviour, social behaviour, social competences
Publikacje:
  • Cywińska, M. (2005). Konflikty interpersonalne w okresie późnego dzieciństwa. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 173-185.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"