BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przykłady badań nad rewalidacją uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
Instytucja:
Data: 1991 – 1992
Badacz: Teresa Kania, Edward Pasternak
Abstrakt:

Przedmiotem badań była rewalidacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. Analizy wyników badań kilku prac magisterskich dotyczyły takich zagadnień jak: sprawność społecznego zachowania się u badanych uczniów (w tym funkcjonowanie w środowisku) czy kształcenie zawodowe tych osób. Wnioski z przeglądu z badań potwierdziły, że starszy wiek uczniów i dłuższy okres edukacji szkolnej zwiększają szansę rozwinięcia wielu umiejętności społecznych (np. współżycia i współdziałania z innymi ludźmi, sprawności prawidłowego zachowania się w typowych sytuacjach społecznych). Plany życiowe badanej młodzieży okazały się niedokładne. Podobnie jest z wyborem kierunku kształcenia zawodowego (w decyzjach tych najczęściej pomagają rodzice i szkoła). Badana młodzież swój wolny czas spędza głównie na: słuchaniu muzyki, uprawianiu sportu, czytaniu książek, prasy. W doniesieniu przedstawiono także badanie, którego przedmiotem był czas wolny młodzieży ze szkoły zawodowej specjalnej i normalnej. W badaniu wzięło udział 45 uczniów upośledzonych i 45 o normalnym rozwoju umysłowym ze szkół zawodowych w Lublinie, a także część ich rodziców. Większość badanych pochodziła z rodzin robotniczych. Wyniki badania ujawniły, że młodzież upośledzona ma codziennie od pół godziny do dwóch godzin czasu wolnego, natomiast młodzież z grupy kontrolnej dysponowała większym codziennym budżetem czasu wolnego, który wynosił od dwóch do pięciu godzin. Młodzież upośledzona miała po zajęciach szkolnych dużo obowiązków domowych, czas wolny spędzała raczej w domu i jego otoczeniu, natomiast młodzież z grupy kontrolnej – częściowo w domu i częściowo wśród rówieśników. Młodzież upośledzona umysłowo czas wolny poświęcała najczęściej na: słuchanie muzyki, uprawianie sportu, czytanie książek i prasy. Uczniowie z grupy kontrolnej – oprócz wyżej wspomnianych czynności – często spotykali się ze swoimi rówieśnikami. Około 25% wszystkich respondentów należało do różnych organizacji szkolnych. Badanych poproszono o napisanie wypracowania: Co chciałbym (chciałabym) robić w wolnym czasie? Na podstawie wypowiedzi pisemnych stwierdzono, że młodzież upośledzona umysłowo najczęściej chciałaby spędzać czas wolny na spacerach, słuchaniu muzyki, czytaniu książek, oglądaniu telewizji, uprawianiu turystyki i sportu. Do najczęściej zgłaszanych form spędzania czasu wolnego przez młodzież z grupy kontrolnej należały: uprawianie turystyki, spotkania z kolegami, dyskoteki i zabawy. Wyniki badania powinny skłonić rodziców, opiekunów i nauczycieli młodzieży upośledzonej do większego udziału w pomocy w zakresie gospodarowania czasem wolnym przez tę grupę uczniów, którzy zazwyczaj muszą samodzielnie organizować sobie zajęcia po szkole.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, socjalizacja, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, zachowania społeczne
TESE descriptors: interpersonal relations, socialisation, disability, intellectual disability, social behaviour
Publikacje:
  • Pasternak, E. (1993). Przykłady badań nad rewalidacją uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 4, 82-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"