BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przykład idzie z góry, czyli o „odfleksyjnianiu” imion i nazwisk w szkole
Data: [2011]
Badacz: Halina Kurek
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zjawiska „odfleksyjniania” w środowisku szkolnym. Próbę badawczą stanowiło 25 uczniów uczęszczający do drugiej klasy gimnazjum, którzy byli uczeni odmiany nazw własnych. Zdecydowana większość badanych pochodziła z rodzin inteligenckich. Analizę oparto na wynikach sprawdzianu przeprowadzonego przez nauczyciela języka polskiego (zadanie testowe polegało na dostosowaniu formy napisanych na tablicy imion i nazwisk do podanych formuł wprowadzających, np. Zwracam się z prośbą do…). W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że w przewidzianym przez nauczyciela czasie (20 minut) jedynie 16 osób połączyło podane imiona i nazwiska ze wszystkimi zwrotami wprowadzającymi. Pozostałe dziewięć osób powiązało imiona i nazwiska z trzema pierwszymi formułami. Wykazano ponadto, że żaden z uczniów nie odmienił poprawnie wszystkich podanych nazwisk. Tylko jedna osoba spośród 25 odmieniła wszystkie imiona i nazwiska. Pozostali badani zawsze deklinowali imiona oraz od 60% do 90% nazwisk pozostawiali w formie mianownika. Wyniki sprawdzianu pozwoliły odnotować również, że tylko pięciu uczniów zawsze odmieniało nazwisko żeńskie, dwie osoby zawsze deklinowały nazwisko męskie, a jedna uczennica zawsze (poprawnie lub niepoprawnie) odmieniała nazwiska męskie zakończone na spółgłoskę.

Autorskie słowa kluczowe: imię, nazwisko, „odfleksyjnianie”, polszczyzna pisana
Author's Keywords: first name, surname, non-flectioning, written Polish language
Deskryptory TESE: uczenie się, język, język ojczysty, gimnazjum, uczeń, umiejętności pisania, szkoła, nauczanie, nauki humanistyczne
TESE descriptors: learning, language, mother tongue, lower secondary, pupil, written skills, school, teaching, humanities
Publikacje:
  • Kurek, H. (2011). Przykład idzie z góry, czyli o „odfleksyjnianiu” imion i nazwisk w szkole. Rozprawy Komisji Językowej ŁTN, 57, 109-117.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"