Tytuł badania: |
Przykład idzie z góry, czyli o „odfleksyjnianiu” imion i nazwisk w szkole |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Halina Kurek |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zjawiska „odfleksyjniania” w środowisku szkolnym. Próbę badawczą stanowiło 25 uczniów uczęszczający do drugiej klasy gimnazjum, którzy byli uczeni odmiany nazw własnych. Zdecydowana większość badanych pochodziła z rodzin inteligenckich. Analizę oparto na wynikach sprawdzianu przeprowadzonego przez nauczyciela języka polskiego (zadanie testowe polegało na dostosowaniu formy napisanych na tablicy imion i nazwisk do podanych formuł wprowadzających, np. Zwracam się z prośbą do…). W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że w przewidzianym przez nauczyciela czasie (20 minut) jedynie 16 osób połączyło podane imiona i nazwiska ze wszystkimi zwrotami wprowadzającymi. Pozostałe dziewięć osób powiązało imiona i nazwiska z trzema pierwszymi formułami. Wykazano ponadto, że żaden z uczniów nie odmienił poprawnie wszystkich podanych nazwisk. Tylko jedna osoba spośród 25 odmieniła wszystkie imiona i nazwiska. Pozostali badani zawsze deklinowali imiona oraz od 60% do 90% nazwisk pozostawiali w formie mianownika. Wyniki sprawdzianu pozwoliły odnotować również, że tylko pięciu uczniów zawsze odmieniało nazwisko żeńskie, dwie osoby zawsze deklinowały nazwisko męskie, a jedna uczennica zawsze (poprawnie lub niepoprawnie) odmieniała nazwiska męskie zakończone na spółgłoskę. |
Autorskie słowa kluczowe: |
imię, nazwisko, „odfleksyjnianie”, polszczyzna pisana |
Author's Keywords: |
first name, surname, non-flectioning, written Polish language |
Deskryptory TESE: |
uczenie się, język, język ojczysty, gimnazjum, uczeń, umiejętności pisania, szkoła, nauczanie, nauki humanistyczne |
TESE descriptors: |
learning, language, mother tongue, lower secondary, pupil, written skills, school, teaching, humanities |
Publikacje: |
- Kurek, H. (2011). Przykład idzie z góry, czyli o „odfleksyjnianiu” imion i nazwisk w szkole. Rozprawy Komisji Językowej ŁTN, 57, 109-117.
|