BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczycielskie wartości
Data: 1989
Badacz: Krystyna Stech
Abstrakt:

Przedmiotem badania była hierarchia wartości nauczycieli. Badaniem objęto 942 nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych w województwach gorzowskim, jeleniogórskim, legnickim i zielonogórskim. Najwyżej cenioną wartością przez nauczycieli było szczęście rodzinne – dla 932 osób bardzo ważne i raczej ważne, dla 890 – bardzo ważne. Na drugim miejscu znalazło się zdrowie, sprawność fizyczna – dla 815 nauczycieli bardzo ważne, dla 927 – bardzo ważne i raczej ważne. Trzecią wartością ważną dla badanej populacji było postępowanie zgodnie z własnymi przekonaniami – dla 745 nauczycieli bardzo ważne, dla 919 – bardzo ważne i raczej ważne. Na kolejnych miejscach znalazły się takie wartości jak: harmonijne stosunki z innymi ludźmi, rozwój zainteresowań, sukcesy w pracy zawodowej, wykształcenie, wiedza, uczestnictwo w kulturze, autorytet i uznanie społeczne. Dla 4,2% respondentów bardzo ważna była działalność społeczna, dla 7,9% bogate życie towarzyskie, dla 4,4% wysoka pozycja społeczna. Zaobserwowano, że wraz z wiekiem rośnie pozytywne wartościowanie pozycji i autorytetu społecznego, a zmniejsza się pozytywne wartościowanie wyborów życia towarzyskiego. Osoby przed trzydziestym rokiem życia i powyżej czterdziestu lat najczęściej pozytywnie wartościują uczestnictwo w kulturze oraz ciekawe podróże. Wraz ze wzrostem wykształcenia rośnie także pozytywne wartościowanie pozycji społecznej, maleje zaś – pozycja bogatego życia towarzyskiego w hierarchii wartości badanej populacji. Nauczyciele, którzy ukończyli studium nauczycielskie, uznają uczestnictwo w kulturze za bardzo ważne, nauczyciele z wyższym wykształceniem – za umiarkowanie ważne, natomiast respondenci ze średnim wykształceniem – za mało ważne. Najważniejszą dziedziną działalności życiowej badanych nauczycieli było wypełnianie obowiązków zawodowych (duży stopień skoncentrowania dla 650 respondentów), kolejną w hierarchii zaś – rozwiązywanie problemów własnej rodziny (633). Na trzecim miejscu znalazło się doskonalenie zawodowe (384 w dużym stopniu skoncentrowanych na tej dziedzinie; 40,8% ogółu), na czwartym: wypoczynek (364; 38,6%). Najmniej skoncentrowani byli nauczyciele na działalności w organizacjach społecznych (5%) oraz działalności w grupie wyznaniowej (7,4%). Wyniki badania pokazały, że wraz z wiekiem rośnie udział nauczycieli w organizacjach społecznych, a także w podejmowaniu dodatkowej pracy zarobkowej, maleją natomiast: doskonalenie zawodowe, uczestnictwo w kulturze, uprawianie turystyki i sportu, spotkania towarzyskie, uczestnictwo w życiu grupy wyznaniowej, rozwój zainteresowań oraz wypoczynek. Okazało się także, że nauczyciele z wyższym wykształceniem częściej należą do organizacji społecznych, a nauczyciele po studium nauczycielskim częściej od pozostałych podejmują się prac społecznych, związanych z kulturą, rzadziej – dodatkowej pracy zarobkowej.

Deskryptory TESE: wypoczynek, nauczyciel, postawa, zachowania społeczne, rodzina, zawód nauczyciela
TESE descriptors: leisure, teacher, attitude, social behaviour, family, teaching profession
Publikacje:
  • Stech, K. (1993). Nauczycielskie wartości. Ruch Pedagogiczny, 1/2, 139-152.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"