BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Symbole w życiu współczesnej młodzieży
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Anna Przecławska, Leszek Rowicki, Anna Wiłkomirska, Anna Zielińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania były symbole w życiu współczesnej młodzieży. Badanie przeprowadzono wśród 416 osób w wieku od 18 do 35 lat z Warszawy. Do zebrania materiału wykorzystano wywiad indywidualny na podstawie kwestionariusza zawierającego pytania zamknięte i otwarte. Skupiono się na takich zagadnieniach jak: uczestnictwo w kulturze, stosunek do symboli, opinie i poglądy na temat wybranych kwestii społecznych, moralnych, politycznych i ekonomicznych. Respondentów poproszono o podanie znaczeń 18 wybranych symboli: krzyż, baranek, biało-czerwona, orzeł, 3 maja, 1 maja, postawa judymowska, szklane domy, kamienie na szaniec, znak Polski Walczącej, V, solidarność, Antygona, gołąbek, lilijka, zielona koniczynka, czerwony sztandar, Aurora. Pytano badanych również o stosunek do takich postaci jak m.in.: Kościuszko, Piłsudski, Rejtan, Dmowski, Lenin, Einstein i in. (lista zawierała łącznie 20 nazwisk). Respondenci kojarzyli symbole biało-czerwonej i orła z Polską, godłem oraz flagą. Inne określenia dotyczące tych symboli związane były również z wartościami narodowymi. Symbole religijne krzyża i baranka kojarzono z Kościołem, wiarą, chrześcijaństwem, Jezusem, Bogiem. Symbol „Solidarności” respondenci oznaczali jako: Solidarność, Związek, Związek Zawodowy, ruch związkowy, partia polityczna. Jedynie kilka odpowiedzi było związanych ze wspólnym działaniem, jednością albo współpracą. Większość respondentów wiązała symbol zielonej koniczynki ze szczęściem, nadzieją, kilkanaście osób zaś z ruchem ludowym (zgodnie z intencją przeprowadzających badanie). Aurorę badane osoby wiązały z socjalizmem, komunizmem oraz rewolucją. Do najważniejszych symboli (oznaczenie: bardzo ważny) respondenci zaliczyli: orła, biało-czerwoną oraz krzyż (odpowiednio: 59,2%, 53,2% oraz 44,4% wskazań). Dla 59% badanych obojętny był symbol szklanych domów, dla 54,4% symbol lilijki, dla 46,7% Antygony. Za dość ważne badani uznali: znak Polski Walczącej (49,2%), 3 maja (51%), kamienie na szaniec (43,5%). Najbliższe badanej młodzieży okazały się następujące postacie: Chopin (45,2% wskazań), Piłsudski (40,6%), Mickiewicz (38,3%), Kopernik (33,2%), Kościuszko (21,4%), Einstein (21,4%), Gandhi (15,6%) oraz Władysław Sikorski (13%). Najsilniejszy związek odczuwali badani z takimi grupami jak: rodzina (83,3%), przyjaciele i bliscy znajomi (26,6%), naród polski (33,2%).

Deskryptory TESE: rozumowanie, rozumienie, Polska, religia, katolicyzm, historia
TESE descriptors: reasoning, comprehension, Poland, religion, Catholicism, history
Publikacje:
  • Przecławska, A. (1995). Symbole w życiu współczesnej młodzieży – wyniki badań przeprowadzonych w środowisku dorosłej młodzieży Warszawy. Kultura i Społeczeństwo, 3, 143-157.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"