Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 650 słuchaczy 17 kierunków na studiach podyplomowych, prowadzonych w ramach projektu BENLID. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Szukano odpowiedzi na następujące pytania szczegółowe: Jakimi cechami powinien charakteryzować się nauczyciel akademicki? Na jakich relacjach opiera się kontakt między słuchaczem a nauczycielem akademickim podczas procesu edukacyjnego? U nauczycieli akademickich respondenci cenili najbardziej przekazywanie wiedzy przydatnej w praktyce zawodowej (blisko 50% wskazań). W dalszej kolejności wymieniano: dobre wykładanie swojego przedmiotu (13,81% wskazań), inspirowanie do samodzielnego myślenia i samodzielnej lektury (7,62%) oraz posiadanie dużej wiedzy (6,43%). Do najmniej pożądanych cech nauczyciela akademickiego zaliczano następujące: stosowanie precyzyjnych zasad zaliczeń i konsekwencję (0%), dostępność poza zajęciami (0,71%), prowadzenie ważnych badań naukowych i nawiązywanie do nich na zajęciach (0,71%) oraz posiadanie znaczących osiągnięć naukowych (0,71%). Cechę: przekazywanie wiedzy przydatnej w praktyce zawodowej respondenci wybierali równie często, bez względu na posiadany staż pracy. Cecha ta była mniej ważna (choć nie na poziomie istotnym statystycznie) dla nauczycieli z technikum. Dla respondentów nauczających w technikach ważniejsze były takie cechy jak: inspirowanie do samodzielnego myślenia i dobre przygotowanie do zajęć. |