BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sylwetka nauczyciela edukacji dorosłych w świetle doświadczeń uczestników studiów podyplomowych
Instytucja:
Data: październik 2011 – grudzień 2011
Badacz: Renata Miszczuk
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 650 słuchaczy 17 kierunków na studiach podyplomowych, prowadzonych w ramach projektu BENLID. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Szukano odpowiedzi na następujące pytania szczegółowe: Jakimi cechami powinien charakteryzować się nauczyciel akademicki? Na jakich relacjach opiera się kontakt między słuchaczem a nauczycielem akademickim podczas procesu edukacyjnego? U nauczycieli akademickich respondenci cenili najbardziej przekazywanie wiedzy przydatnej w praktyce zawodowej (blisko 50% wskazań). W dalszej kolejności wymieniano: dobre wykładanie swojego przedmiotu (13,81% wskazań), inspirowanie do samodzielnego myślenia i samodzielnej lektury (7,62%) oraz posiadanie dużej wiedzy (6,43%). Do najmniej pożądanych cech nauczyciela akademickiego zaliczano następujące: stosowanie precyzyjnych zasad zaliczeń i konsekwencję (0%), dostępność poza zajęciami (0,71%), prowadzenie ważnych badań naukowych i nawiązywanie do nich na zajęciach (0,71%) oraz posiadanie znaczących osiągnięć naukowych (0,71%). Cechę: przekazywanie wiedzy przydatnej w praktyce zawodowej respondenci wybierali równie często, bez względu na posiadany staż pracy. Cecha ta była mniej ważna (choć nie na poziomie istotnym statystycznie) dla nauczycieli z technikum. Dla respondentów nauczających w technikach ważniejsze były takie cechy jak: inspirowanie do samodzielnego myślenia i dobre przygotowanie do zajęć.

Deskryptory TESE: nauczyciel, jakość kształcenia, kryterium oceny, krytycyzm, postawa, jakość nauczania
TESE descriptors: teacher, quality of education, evaluation criterion, critical sense, attitude, teaching quality
Publikacje:
  • Miszczuk, R. (2012). Sylwetka nauczyciela edukacji dorosłych w świetle doświadczeń uczestników studiów podyplomowych. W: W. Dróżka, J. Miko-Giedyk i R. Miszczuk (red.), Doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych pracowników oświaty (s. 199-220). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"