BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sylwetka absolwenta studiów geograficznych a jego kompetencje (studium porównawcze)
Data: 2008 – 2009
Badacz: Wiktor Osuch
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy i oceny sylwetki absolwenta studiów geograficznych w wybranych ośrodkach akademickich w Polsce. Próbę badawczą stanowiło 96 nauczycieli geografii, absolwentów nauczycielskich studiów geograficznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz częściowo Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Badaniami objęto także 136 studentów geografii z trzech różnych typów studiów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono wysoki stopień następujących kompetencji dydaktycznych: korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej (70% ocen bardzo dobrych, 25% dobrych); multimedialnego opracowania prezentacji (66% ocen bardzo dobrych, 35% dobrych); analizowania zadań szkoły oraz treści nauczania i osiągnięć wynikających z podstawy programowej (77% ocen bardzo dobrych nauczycieli gimnazjum i 50% nauczycieli liceum, 30% u studentów studiów podyplomowych i 12,5% u studentów stacjonarnych) oraz prezentowania wyników analiz geograficznych różnymi metodami kartograficznymi (65% ocen bardzo dobrych wśród nauczycieli gimnazjum, 52% nauczycieli liceum, 36% studentów stacjonarnych i 3% studentów podyplomowych). Do najniżej ocenionych kompetencji zaliczono: korzystanie z literatury obcojęzycznej w nauczaniu geografii, planowanie i przeprowadzanie geograficznych badań terenowych oraz opracowanie planu nauczania geografii.

Autorskie słowa kluczowe: sylwetka absolwenta, specjalności studiów geograficznych, kompetencje
Author's Keywords: the graduate’s profile of geography study, geography study specialities, competences
Deskryptory TESE: specjalizacja, geografia, studia wyższe, student, nauczyciel, kompetencje, absolwent
TESE descriptors: specialisation, geography, higher education course, student, teacher, competence, school leaver
Publikacje:
  • Osuch, W. (2012). Sylwetka absolwenta studiów geograficznych a jego kompetencje (studium porównawcze). W: Z. Podgórski, E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej (t. 2, s. 171-191). Łódź – Toruń: Komisja Edukacji Geograficznej PTG.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"