Tytuł badania: |
Sylwetka absolwenta studiów geograficznych a jego kompetencje (studium porównawcze) |
Data: |
2008 – 2009 |
Badacz: |
Wiktor Osuch |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy i oceny sylwetki absolwenta studiów geograficznych w wybranych ośrodkach akademickich w Polsce. Próbę badawczą stanowiło 96 nauczycieli geografii, absolwentów nauczycielskich studiów geograficznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz częściowo Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Badaniami objęto także 136 studentów geografii z trzech różnych typów studiów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono wysoki stopień następujących kompetencji dydaktycznych: korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej (70% ocen bardzo dobrych, 25% dobrych); multimedialnego opracowania prezentacji (66% ocen bardzo dobrych, 35% dobrych); analizowania zadań szkoły oraz treści nauczania i osiągnięć wynikających z podstawy programowej (77% ocen bardzo dobrych nauczycieli gimnazjum i 50% nauczycieli liceum, 30% u studentów studiów podyplomowych i 12,5% u studentów stacjonarnych) oraz prezentowania wyników analiz geograficznych różnymi metodami kartograficznymi (65% ocen bardzo dobrych wśród nauczycieli gimnazjum, 52% nauczycieli liceum, 36% studentów stacjonarnych i 3% studentów podyplomowych). Do najniżej ocenionych kompetencji zaliczono: korzystanie z literatury obcojęzycznej w nauczaniu geografii, planowanie i przeprowadzanie geograficznych badań terenowych oraz opracowanie planu nauczania geografii. |
Autorskie słowa kluczowe: |
sylwetka absolwenta, specjalności studiów geograficznych, kompetencje |
Author's Keywords: |
the graduate’s profile of geography study, geography study specialities, competences |
Deskryptory TESE: |
specjalizacja, geografia, studia wyższe, student, nauczyciel, kompetencje, absolwent |
TESE descriptors: |
specialisation, geography, higher education course, student, teacher, competence, school leaver |
Publikacje: |
- Osuch, W. (2012). Sylwetka absolwenta studiów geograficznych a jego kompetencje (studium porównawcze). W: Z. Podgórski, E. Szkurłat (red.), Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej (t. 2, s. 171-191). Łódź – Toruń: Komisja Edukacji Geograficznej PTG.
|