Abstrakt: |
Celem eksperymentu było: pobudzenie twórczej postawy uczniów, wykorzystanie techniki tekstu swobodnego, określenie przyrostu słownictwa w zakresie abstrakcyjności, obrazu i organizacji świata, a także aktywności człowieka, zachęcenie uczniów do pracy nad własną sprawnością językową, poprawnością gramatyczną, stylistyczną oraz ortograficzną. Podczas eksperymentu wykorzystano takie typy wypowiedzi jak: tekst swobodny, tekst o dużym marginesie swobody, samodzielny tekst podporządkowany rygorom określonego gatunku, opowiadanie odtwórcze, opowiadanie twórcze. Przyjęto hipotezę, według której technika tekstu swobodnego wpływa na liczbowy i jakościowy wzrost słownictwa w zakresie abstrakcyjności, kompozycji i organizacji świata oraz aktywności człowieka, a także na lepsze poznanie i integrację grupy we wspólnym działaniu. W eksperymencie wzięli udział uczniowie klasy piątej ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Ząbkowicach Śląskich. Po zastosowaniu techniki tekstu swobodnego zaobserwowano wyraźny wzrost ocen za prace końcowe – średnia wyniosła 4,5, podczas gdy średnia ocen z pierwszej pracy wyniosła 3,8. Tylko 6,25% uczniów otrzymało za pracę końcową ocenę dostateczną (za pierwszą pracę ocenę dostateczną otrzymało ponad 50% uczniów). W końcowym etapie uczniowie wyraźnie stosowali większy zasób słownictwa; wzrost posługiwania się częściami mowy dotyczył zwłaszcza: rzeczowników, przymiotników, czasowników oraz przysłówków; największy wystąpił w przypadku przymiotników (z imiesłowami przymiotnikowymi). Zaobserwowano dwukrotny wzrost w zakresie użytych przez uczniów rzeczowników abstrakcyjnych. Pisanie tekstów swobodnych, prezentowanie ich w formie gazetki klasowej, a także pierwsze próby wydania gazetki klasowej wyraźnie przyczyniły się do wzrostu więzi emocjonalnych między uczniami w klasie. Stwierdzono znaczący wzrost w zakresie umiejętności pisania opowiadań z elementami dialogu oraz opisu. |