BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola telewizji w procesie kształtowania wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Andrzej Giryński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest częstotliwość prezentowania programów, serwisów informacyjnych w telewizji poświęconych osobom niepełnosprawnym intelektualnie? Jakie najczęściej pojawiają się w telewizji opracowania tematyczne poruszające różne aspekty egzystencji osób niepełnosprawnych intelektualnie? Jakie atrybuty określające wizerunek osoby niepełnosprawnej intelektualnie prezentowane są w programach telewizyjnych? Jakie można stwierdzić różnice między Telewizją Polską S.A. a telewizją Polsat S.A. w zakresie eksponowania wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie? W badaniu posłużono się analizą jakościową dokumentów, a materiał stanowiły programy krótko- i długometrażowe oraz wiadomości zawarte w serwisach informacyjnych, wyemitowanych w Telewizji Polskiej S.A. oraz telewizji Polsat S.A. w latach 1999-2003 (wyboru telewizji dokonano ze względu na najwyższą oglądalność). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że Telewizja Polska z roku na rok powiększała czas antenowy poświęcany osobom niepełnosprawnym. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że w audycjach cyklicznych i niecyklicznych, a także informacjach filmowych poruszano m.in. takie tematy jak: bogactwo emocji przeżywanych przez osoby niepełnosprawne; aktywność artystyczna i sportowa, uwieńczona rzeczywistymi sukcesami; osiągane w procesie rehabilitacji zdolności i umiejętności konieczne do wchodzenia w pozytywne interakcje z otoczeniem społecznym. Zgodnie z analizą porównawczą obu stacji ustalono, że publiczna Telewizja Polska częściej emitowała programy oraz panele serwisowe dotyczące osób niepełnosprawnych intelektualnie, a także prezentowała szersze spektrum tematyczne dotyczące osób z niepełnosprawnością.

Autorskie słowa kluczowe: mass media, telewizja publiczna, telewizja komercyjna, stereotypizacja, uprzedzenia, tolerancja, stygmatyzacja społeczna
Author's Keywords: the mass media, public television, commercial television, stereotypization, prejudice, tolerance, social stigmatization
Deskryptory TESE: środki masowego przekazu, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, zachowania, postawa, zachowania społeczne
TESE descriptors: mass media, people with disabilities, disability, behaviour, attitude, social behaviour
Publikacje:
  • Giryński, A. (2005). Rola telewizji w procesie kształtowania wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 179-192.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"