| Tytuł badania: |
Rola telewizji w procesie kształtowania wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie |
| Instytucja: |
|
| Data: |
[2004] |
| Badacz: |
Andrzej Giryński |
| Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest częstotliwość prezentowania programów, serwisów informacyjnych w telewizji poświęconych osobom niepełnosprawnym intelektualnie? Jakie najczęściej pojawiają się w telewizji opracowania tematyczne poruszające różne aspekty egzystencji osób niepełnosprawnych intelektualnie? Jakie atrybuty określające wizerunek osoby niepełnosprawnej intelektualnie prezentowane są w programach telewizyjnych? Jakie można stwierdzić różnice między Telewizją Polską S.A. a telewizją Polsat S.A. w zakresie eksponowania wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie? W badaniu posłużono się analizą jakościową dokumentów, a materiał stanowiły programy krótko- i długometrażowe oraz wiadomości zawarte w serwisach informacyjnych, wyemitowanych w Telewizji Polskiej S.A. oraz telewizji Polsat S.A. w latach 1999-2003 (wyboru telewizji dokonano ze względu na najwyższą oglądalność). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że Telewizja Polska z roku na rok powiększała czas antenowy poświęcany osobom niepełnosprawnym. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że w audycjach cyklicznych i niecyklicznych, a także informacjach filmowych poruszano m.in. takie tematy jak: bogactwo emocji przeżywanych przez osoby niepełnosprawne; aktywność artystyczna i sportowa, uwieńczona rzeczywistymi sukcesami; osiągane w procesie rehabilitacji zdolności i umiejętności konieczne do wchodzenia w pozytywne interakcje z otoczeniem społecznym. Zgodnie z analizą porównawczą obu stacji ustalono, że publiczna Telewizja Polska częściej emitowała programy oraz panele serwisowe dotyczące osób niepełnosprawnych intelektualnie, a także prezentowała szersze spektrum tematyczne dotyczące osób z niepełnosprawnością. |
| Autorskie słowa kluczowe: |
mass media, telewizja publiczna, telewizja komercyjna, stereotypizacja, uprzedzenia, tolerancja, stygmatyzacja społeczna |
| Author's Keywords: |
the mass media, public television, commercial television, stereotypization, prejudice, tolerance, social stigmatization |
| Deskryptory TESE: |
środki masowego przekazu, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, zachowania, postawa, zachowania społeczne |
| TESE descriptors: |
mass media, people with disabilities, disability, behaviour, attitude, social behaviour |
| Publikacje: |
- Giryński, A. (2005). Rola telewizji w procesie kształtowania wizerunku osoby niepełnosprawnej intelektualnie. Człowiek. Niepełnosprawność. Społeczeństwo, 1, 179-192.
|