BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola treści humorystycznych w procesie glottodydaktycznym. Analiza wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Iwona Wowro
Abstrakt:

Analizę podręczników do nauczania języka niemieckiego przeprowadzono pod względem występujących w nich form i treści humorystycznych. Do badania wybrano następujące publikacje: Tamburin, Dein Deutschbuch, Pingpong, Kängoo, Dein Deutsch, Aha, Was ist los oraz Gramatyka niemiecka dla gimnazjum. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że wśród form humorystycznych w podręczniku Tamburin przeważały krótkie piosenki, zawierające proste i użyteczne słownictwo z życia codziennego oraz rymowanki. Na podobnej postaci humoru bazował podręcznik Kängoo. Spośród innych elementów humorystycznych zwrócono również uwagę na te wykorzystujące absurd. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano ponadto popularność postaci czarownicy. Zaobserwowano również posługiwanie się w celach humorystycznych komiksami, w których przedstawia się najczęściej zabawną anegdotę. W podręcznikach dla młodzieży pojawiają się żarty słowne, które występują sporadycznie w publikacjach przeznaczonych dla młodszych uczniów. Innymi częstymi formami humorystycznymi w podręcznikach dla młodzieży i dorosłych są piosenki oraz łamańce językowe. Zgodnie z zebranym materiałem sformułowano wniosek o systematycznym wzroście ilości zamieszczanych w podręcznikach treści humorystycznych (z zastrzeżeniem, że nie jest to przyrost równomierny).

Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, podręcznik, niemiecki, zabawa, proces uczenia się, nauczanie, uczenie się
TESE descriptors: foreign language teaching, textbook, German, play, learning process, teaching, learning
Publikacje:
  • Wowro, I. (2009). Rola treści humorystycznych w procesie glottodydaktycznym. Analiza wybranych podręczników do nauki języka niemieckiego. Neofilolog, 33, 269-281.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"