Abstrakt: |
Analizę podręczników do nauczania języka niemieckiego przeprowadzono pod względem występujących w nich form i treści humorystycznych. Do badania wybrano następujące publikacje: Tamburin, Dein Deutschbuch, Pingpong, Kängoo, Dein Deutsch, Aha, Was ist los oraz Gramatyka niemiecka dla gimnazjum. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że wśród form humorystycznych w podręczniku Tamburin przeważały krótkie piosenki, zawierające proste i użyteczne słownictwo z życia codziennego oraz rymowanki. Na podobnej postaci humoru bazował podręcznik Kängoo. Spośród innych elementów humorystycznych zwrócono również uwagę na te wykorzystujące absurd. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano ponadto popularność postaci czarownicy. Zaobserwowano również posługiwanie się w celach humorystycznych komiksami, w których przedstawia się najczęściej zabawną anegdotę. W podręcznikach dla młodzieży pojawiają się żarty słowne, które występują sporadycznie w publikacjach przeznaczonych dla młodszych uczniów. Innymi częstymi formami humorystycznymi w podręcznikach dla młodzieży i dorosłych są piosenki oraz łamańce językowe. Zgodnie z zebranym materiałem sformułowano wniosek o systematycznym wzroście ilości zamieszczanych w podręcznikach treści humorystycznych (z zastrzeżeniem, że nie jest to przyrost równomierny). |