Tytuł badania: |
Rola trzech wymiarów przywiązania do organizacji na różnych etapach procesu podejmowania szkoleń |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2014] |
Badacz: |
Mariola Łaguna, Emilia Mielniczuk, Ewa Wuszt |
Abstrakt: |
Badanie o charakterze podłużnym składało się z dwóch etapów, pomiędzy którymi wystąpiła trzymiesięczna przerwa. W badaniu wzięło udział 202 respondentów, a w ankiecie przeprowadzonej po trzech miesiącach od pierwszego etapu uczestniczyło 187 osób. W badanej próbie było 110 kobiet i 92 mężczyzn. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 19 do 65 lat. 106 osób legitymowało się wyższym wykształceniem, 31 – zawodowym. Na podstawie wyników badania stwierdzono istotny związek między przywiązaniem trwania a wszystkimi etapami realizacji celu: intencją, planowaniem działań i działaniem. To oznacza, że im silniejsze jest przywiązanie pracownika typu trwania, tym mniejsza jest jego gotowość do uczestniczenia w szkoleniach w celu rozwijania własnych kompetencji. Istotne korelacje stwierdzono między przywiązaniem trwania a planowaniem i działaniem w dwóch grupach respondentów: ze stażem do 11 lat i od 12 do 45. W grupie pracowników o krótszym stażu pracy dała się zaobserwować korelacja (istotna statystycznie, dodatnia) między przywiązaniem afektywnym a intencją podjęcia szkolenia. Na podstawie wyników badania stwierdzono również, że przywiązanie afektywne nie sprzyja podejmowaniu działań szkoleniowych w organizacjach o średniej wielkości. |
Author's Keywords: |
training, goals, organizational commitment |
Deskryptory TESE: |
motywacja, pracobiorca, doskonalenie zawodowe w toku pracy, szkolenie praktyczne, kompetencje |
TESE descriptors: |
motivation, employee, in-service training, practical training, competence |
Publikacje: |
- Łaguna, M., Mielniczuk, E. i Wuszt, E. (2015). Rola trzech wymiarów przywiązania do organizacji na różnych etapach procesu podejmowania szkoleń. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 47-61.
|