Tytuł badania: |
Rola twórczości zawodowej nauczycieli w procesie rozwoju współczesnej szkoły |
Data: |
2008 – 2009 |
Badacz: |
Ewa Urbańska |
Abstrakt: |
Badaniem przeprowadzono w celu weryfikacji założenia, że doskonalenie zawodowe nauczycieli przyczynia się do rozwoju ich postaw twórczych. Próba liczyła 425 nauczycieli zatrudnionych w szkołach gimnazjalnych w województwie podkarpackim (dobór próby był wielostopniowy). Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem KANH-II S. Popka oraz autorską ankietą. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że wysoki poziom stenowy postawy twórczej uzyskało ponad 31% respondentów (45% osób osiągnęło poziom przeciętny, a 24,1% niski). Ustalono również, że niewiele więcej ankietowanych charakteryzowała postawa twórcza niż odtwórcza (różnice te nie były duże). Nie odnotowano istotnych zależności między twórczymi postawami nauczycieli a stosowanymi metodami nauczania oraz doskonaleniem zawodowym. |
Deskryptory TESE: |
kreatywność, nauczanie, nauczyciel, zawód nauczyciela, szkoła, postawa |
TESE descriptors: |
creativity, teaching, teacher, teaching profession, school, attitude |
Publikacje: |
- Urbańska, E. (2014). Rola twórczości zawodowej nauczycieli w procesie rozwoju współczesnej szkoły. Kwartalnik Edukacyjny, 1, 55-61.
|