BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola szkoły w wychowaniu aksjologicznym
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Beata Wołosiuk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii rodziców uczniów z klas trzecich (mieszkających w powiecie bialskim) na temat roli szkoły w kształtowaniu wartości. Próbę stanowiło 310 osób, które poproszono o uzupełnienie autorskiego Kwestionariusza dla rodziców. 88,7% respondentów zgodziło się z twierdzeniem o istotnej roli wartości w edukacji szkolnej. Natomiast zdaniem 3,9% rodziców szkoła powinna zajmować się tylko przekazywaniem wiedzy, 1% badanych nie wyraziło zdania na ten temat. Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano również, że 73,9% ankietowanych uważało odpowiedzialnych za kształtowanie pożądanych wartości zarówno rodziców, nauczycieli, jak i osoby formułujące program nauczania. 28,1% badanych było zdania, że to głównie zadanie rodziców, 13,2% respondentów wskazało nauczycieli, 2,6% – program nauczania, a 1,6% nie miało zdania. 80,6% deklarowało znajomość programu nauczania swojego dziecka; 17,7% przyznało, że w niewielkim stopniu orientuje się, czego uczy się jego dziecko w szkole, a 1,6% nie znało programu. Wśród podawanych źródeł wiedzy o programie najczęściej wskazywano: wychowawcę dziecka (69,4%) oraz dyrektora szkoły (9,4%). Zgromadzone odpowiedzi pozwoliły ustalić, że zdaniem respondentów w edukacji zintegrowanej najbardziej propagowane powinny być następujące wartości: patriotyzm, uczciwość, dobro, prawdomówność, wartości religijne, miłość, szacunek oraz rodzina.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, postawa wobec szkoły, rodzice, relacja rodzice – szkoła, wychowanie dziecka, wychowanie obywatelskie, program nauczania
TESE descriptors: civic values, attitude towards school, parents, parent-school relation, child rearing, civics, curriculum
Publikacje:
  • Wołosiuk, B. (2010). Rola szkoły w wychowaniu aksjologicznym. Rozprawy Społeczne, 1, 35-48.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"