Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii rodziców uczniów z klas trzecich (mieszkających w powiecie bialskim) na temat roli szkoły w kształtowaniu wartości. Próbę stanowiło 310 osób, które poproszono o uzupełnienie autorskiego Kwestionariusza dla rodziców. 88,7% respondentów zgodziło się z twierdzeniem o istotnej roli wartości w edukacji szkolnej. Natomiast zdaniem 3,9% rodziców szkoła powinna zajmować się tylko przekazywaniem wiedzy, 1% badanych nie wyraziło zdania na ten temat. Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano również, że 73,9% ankietowanych uważało odpowiedzialnych za kształtowanie pożądanych wartości zarówno rodziców, nauczycieli, jak i osoby formułujące program nauczania. 28,1% badanych było zdania, że to głównie zadanie rodziców, 13,2% respondentów wskazało nauczycieli, 2,6% – program nauczania, a 1,6% nie miało zdania. 80,6% deklarowało znajomość programu nauczania swojego dziecka; 17,7% przyznało, że w niewielkim stopniu orientuje się, czego uczy się jego dziecko w szkole, a 1,6% nie znało programu. Wśród podawanych źródeł wiedzy o programie najczęściej wskazywano: wychowawcę dziecka (69,4%) oraz dyrektora szkoły (9,4%). Zgromadzone odpowiedzi pozwoliły ustalić, że zdaniem respondentów w edukacji zintegrowanej najbardziej propagowane powinny być następujące wartości: patriotyzm, uczciwość, dobro, prawdomówność, wartości religijne, miłość, szacunek oraz rodzina. |