Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono skuteczność działań systemu doradztwa zawodowego w Gliwicach i Rybniku. Badanie to stanowiło fragment projektu Tworzenie inicjatyw klastrowych w systemie oświaty. Do zebrana materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. W pilotażu badania wzięło udział 20 uczniów: 11 absolwentów gimnazjów i dziewięciu abiturientów szkół ponadgimnazjalnych. W badaniu właściwym uczestniczyło łącznie 649 abiturientów gimnazjów, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników i zasadniczych szkół zawodowych. W badanej próbie było 260 kobiet i 367 mężczyzn (22 osoby nie podały płci). W próbie abiturientów gimnazjów 87 osób czerpało informacje na temat szkół ponadgimnazjalnych z internetu, stron urzędów miast i stron szkół, 78 od kolegów, 49 z informatora o szkołach ponadgimnazjalnych, 36 od wychowawców klas, 28 wiedziało od dawna, do jakiej szkoły pójdą, 26 od pedagoga szkolnego, 16 z portalu Nasza Klasa, 10 z Facebooka (TIK) i in. Kontakt z doradcą zawodowym miało łącznie 114 ankietowanych. Zdaniem 85,7% abiturientów gimnazjów, w których zatrudniano doradcę, osoba ta udziela informacji, do jakiej szkoły można pójść po ukończeniu gimnazjum. 52,4% wskazywało, że doradca pomaga w wyborze szkoły, jeśli ktoś tego potrzebuje. W opinii blisko połowy badanych z tej grupy doradca robi testy i na tej podstawie pomaga wybrać szkołę, dużo wie o szkołach ponadgimnazjalnych oraz organizuje spotkania na temat wyboru szkoły i zawodu. |