BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola systemu poradnictwa zawodowego w edukacji i tworzeniu inicjatyw klastrowych w systemie oświaty na przykładzie miast: Zabrza, Gliwic i Rybnika
Projekt badawczy:
  • Tworzenie inicjatyw klastrowych w systemie oświaty
Instytucja:
Data: marzec 2011 – maj 2011
Badacz: Agata Pradela
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono skuteczność działań systemu doradztwa zawodowego w Gliwicach i Rybniku. Badanie to stanowiło fragment projektu Tworzenie inicjatyw klastrowych w systemie oświaty. Do zebrana materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety. W pilotażu badania wzięło udział 20 uczniów: 11 absolwentów gimnazjów i dziewięciu abiturientów szkół ponadgimnazjalnych. W badaniu właściwym uczestniczyło łącznie 649 abiturientów gimnazjów, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników i zasadniczych szkół zawodowych. W badanej próbie było 260 kobiet i 367 mężczyzn (22 osoby nie podały płci). W próbie abiturientów gimnazjów 87 osób czerpało informacje na temat szkół ponadgimnazjalnych z internetu, stron urzędów miast i stron szkół, 78 od kolegów, 49 z informatora o szkołach ponadgimnazjalnych, 36 od wychowawców klas, 28 wiedziało od dawna, do jakiej szkoły pójdą, 26 od pedagoga szkolnego, 16 z portalu Nasza Klasa, 10 z Facebooka (TIK) i in. Kontakt z doradcą zawodowym miało łącznie 114 ankietowanych. Zdaniem 85,7% abiturientów gimnazjów, w których zatrudniano doradcę, osoba ta udziela informacji, do jakiej szkoły można pójść po ukończeniu gimnazjum. 52,4% wskazywało, że doradca pomaga w wyborze szkoły, jeśli ktoś tego potrzebuje. W opinii blisko połowy badanych z tej grupy doradca robi testy i na tej podstawie pomaga wybrać szkołę, dużo wie o szkołach ponadgimnazjalnych oraz organizuje spotkania na temat wyboru szkoły i zawodu.

Autorskie słowa kluczowe: potrzeby edukacyjne, system doradztwa zawodowego, ścieżka kariery edukacyjnej i zawodowej, zarządzanie oświatą
Author's Keywords: educational needs, vocational advisory system, career paths of graduates, educational management
Deskryptory TESE: doradca, przejście z gimnazjum do liceum/technikum, wybór kierunku kształcenia zawodowego, młodzież, rynek edukacyjny
TESE descriptors: guidance officer, transition from lower to upper secondary education, choice of training, youth, education market
Publikacje:
  • Pradela, A. (2013). Rola systemu poradnictwa zawodowego w edukacji i tworzeniu inicjatyw klastrowych w systemie oświaty na przykładzie miast: Zabrza, Gliwic i Rybnika. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, 289-301.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"