BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dysfunkcjonalność rodziny. Wybrane konsekwencje psychopedagogiczne na przykładzie młodzieży z otyłością prostą
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Angelika Danek
Abstrakt:

Celem badania było określenie wybranych konsekwencji psychopedagogicznych dysfunkcjonalności rodzin – na przykładzie młodzieży z otyłością prostą. W badaniu wzięło udział 10 dzieci w wieku 12-16 lat ze zdiagnozowaną obesitas oraz ich matki. Do pomiaru wykorzystano: Młodzieżowy Kwestionariusz Osobowości R.B. Cattela, Test Zdań Niedokończonych J. Kostrzewskiego, Kwestionariusz Stosunków Między Rodzicami a Dziećmi A. Roe i M. Siegelmana. Posłużono się także metodą wywiadu. Matki – oprócz rozmowy – wypełniały Kwestionariusz dla Rodziców M. Ziemskiej. Na podstawie wyników badania sformułowano kilka przypuszczeń – ze względu na małą populację badanych uczniów: objadanie się przez dzieci pochodzących z rodzin dysfunkcjonalnych może być wynikiem napięć powstałych z powodu nieprawidłowych postaw rodziców; jedzenie może stanowić ucieczkę przed niekonsekwentnymi i niezgodnymi postawami rodziców, brakiem zrozumienia intencji rodziców; otyli uczniowie mają wyższą niż przeciętne inteligencję, są samowystarczalni, odznaczają się indywidualizmem, preferują samotność, są wrażliwi i bojaźliwi, chętni do pomocy i empatyczni; nie znaleziono potwierdzenia dla takich cech jak: niższe poczucie własnej wartości, brak odporności psychicznej, niedojrzałość emocjonalna, obniżone samopoczucie i przygnębienie, które przypisuje się ludziom otyłym w literaturze przedmiotu; w większości badana młodzież nie chciała zmieniać swojego wyglądu; otyli uczniowie nie widzą wartości w kontaktach rówieśniczych, wolą zachowania introwertywne, samotnicze, są samowystarczalni.

Deskryptory TESE: zdrowie, choroba, profilaktyka, relacja rodzice – dziecko, relacja dorosły – dziecko, terapia, rodzina, rodzice, krzywdzenie dzieci
TESE descriptors: health, illness, prevention, parent-child relation, adult-child relation, therapy, family, parents, child abuse
Publikacje:
  • Danek, A. (1996). Dysfunkcjonalność rodziny. Wybrane konsekwencje psychopedagogiczne na przykładzie młodzieży z otyłością prostą. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 25, 89-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"