BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce
Projekt badawczy:
  • Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona
Instytucja:
Data: czerwiec 2014
Badacz: Katarzyna Gawlicz, Paweł Rudnicki, Marcin Starnawski
Abstrakt:

Przedmiotem badania było zjawisko dyskryminacji szkolnej. Raport zawiera nie tylko wyniki empiryczne; jest także przeglądem z wybranych polskich badań na temat dyskryminacji (główne tematy dotyczą rasizmu i nietolerancji etniczno-narodowej, ubóstwa i nierówności społecznych, dyskryminacji ze względu na płeć i na tle religijnym). W badaniu posłużono się metodologią jakościową. Skoncentrowano się na sytuacji i strukturach dyskryminacyjnych, zjawiskach dyskryminacyjnych w polskich szkołach, a także na szkolnych działaniach antydyskryminacyjnych (grupowe wywiady z 62 uczniami dyskryminowanymi lub będącymi świadkami dyskryminacji oraz indywidualne wywiady z kadrą nauczycielską). W badaniu wykorzystano także analizę danych zastanych, pochodzących z Systemu Ewaluacji Ośwaty (SEO). Wyniki badania pokazały, że badana młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna nie potrafiła zdefiniować, czym jest dyskryminacja. Badana grupa rozumiała ją w sposób intuicyjny i tendencyjny jako nierówne i gorsze traktowanie. Młodzież wśród typów dyskryminacji w szkole najczęściej wymieniała te ze względu na orientację seksualną, status społeczno-ekonomiczny, pochodzenie etniczne, narodowe, terytorialne, kolor skóry, status uchodźcy, wyznanie, wygląd, płeć, niepełnosprawność, chorobę, wiek. Ponadto nauczyciele wskazali poziom zdarzeń i struktur dyskryminacyjnych. Szkoła jest środowiskiem, w którym dochodzi do dyskryminacji w relacjach międzyuczniowskich oraz między uczniem a nauczycielem. Do najczęstszych zachowań należą: przemoc werbalna (mowa nienawiści, język nierównościowy), psychiczna, fizyczna, seksualna, cyberprzemoc.

Deskryptory TESE: dyskryminacja, szkoła, edukacja, edukacja w zakresie bezpieczeństwa, kształcenie formalne, Polska
TESE descriptors: discrimination, school, education, safety education, formal education, Poland
Publikacje:
  • Gawlicz, K., Rudnicki, P. i Starnawski, M. (red.). (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Pobrane z http://www.tea.org.pl/pl/SiteContent?item=publikacje
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"