BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dysfunkcjonalne wzory zachowań a stres zawodowy nauczyciela
Instytucja:
Data: [1995] – [1996]
Badacz: Piotr Kwiatkowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie związków pomiędzy funkcjonowaniem zawodowym a relacjami małżeńskimi nauczyciela wychowawcy. Zmienną zależną był stres zawodowy, mierzony skalą własnej konstrukcji Samopoczucie w pracy, składającą się z 26 twierdzeń. Przeprowadzono dwie analizy czynnikowe skali: na próbie 89 nauczycielek szkół masowych wyodrębniono czteroczynnikową strukturę skali (frustracja zawodowa, zagrożenie w pracy, przeciążenie zawodowe, niedobór zasobów); na próbie 153 nauczycieli szkół masowych i specjalnych oraz wychowawców i nauczycieli z placówek dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami w zachowaniu udało się zredukować wyodrębnione czynniki do dwóch (reakcje emocjonalne pracownika na warunki pracy, symptomy przeciążenia systemu regulacji). Pomiaru wsparcia od partnera życiowego dokonano za pomocą kwestionariusza własnej konstrukcji, złożonego ostatecznie z 12 twierdzeń, do których respondenci ustosunkowywali się na czteroelementowej skali. W badaniu wykorzystano dodatkowo test PTS Strelaua, Angleitnera i Zawadzkiego do pomiaru siły OUN w zakresie procesów pobudzenia, siły OUN w zakresie hamowania i ruchliwości procesów nerwowych. Badaniem właściwym objęto łącznie 88 nauczycielek zatrudnionych w placówkach wychowawczych i szkołach na Dolnym Śląsku, w tym 27 osób zatrudnionych w placówkach o profilu resocjalizacyjnym. Wszystkie badane pozostawały w związku małżeńskim lub partnerskim, posiadały własne dzieci; ich staż pracy był nie mniejszy niż trzy lata. Stres zawodowy badanych kobiet powiązany był liniowo z jakością relacji z małżonkiem – relacjom trudnym towarzyszył zwiększony poziom stresu zawodowego. Zależność ta nasilała się w sytuacji niedoboru kompetencji zawodowych badanych i w grupie pedagogów resocjalizacyjnych. U osób odczuwających niedobór kompetencji zawodowych funkcjonowanie w relacjach wspierających obniżało wskaźniki stresu zawodowego.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, wychowawca, nauczyciel, relacje interpersonalne, wsparcie dla nauczycieli, kompetencje
TESE descriptors: teaching profession, educational childcare staff, teacher, interpersonal relations, support for teachers, competence
Publikacje:
  • Kwiatkowski, P. (1997). Wsparcie od partnera życiowego a stres zawodowy nauczyciela-wychowawcy. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 117, 67-78.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"