BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dyrektywy praktyczne – umiejętność ich formułowania przez uczniów i studentów
Typ badania: międzynarodowe
Data: 1991 – 2001
Badacz: Ewa Narkiewicz-Niedbalec
Abstrakt:

Celem badania było określenie umiejętności uczniów oraz studentów polskich i niemieckich w zakresie formułowania dyrektyw praktycznych. Badaniem objęto studentów kierunków pedagogicznych matematyki i wychowania technicznego, studentów filozofii oraz maturzystów z dwóch najlepszych klas czwartych dobrego liceum z Polski, a także studentów pedagogiki i nauk o opiece i ochronie zdrowia z Niemiec. Badanie przeprowadzono w Zielonej Górze, Münster i Neubrandenburg. W badaniu wykorzystano test zawierający dwa zadania, w tym jedno wymagające sformułowania dyrektyw praktycznych, drugie zaś – dyrektyw teoretycznych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że niewielu studentów sformułowało poprawnie dyrektywy praktyczne dla zadania z grupy D, niezależnie od struktury zadania stanowiącego podstawę teoretyczną dyrektywy. Analiza rezultatów uzyskanych przez studentów filozofii w teście w wersji A i B wskazywała jednak, że wyniki te związane były z mało precyzyjnym brzmieniem polecenia, szczególnie w wersji A testu. Przypuszczalnie w przypadku studentów różnych kierunków na niskie wyniki wpłynął rodzaj polecenia, a w przypadku ogółu badanych – struktura przykładów do rozważenia (zadanie o związku i ocena następnika w okresie warunkowym). Zdecydowanie lepiej poradzili sobie z zadaniami (szczególnie z grupy D) studenci z Niemiec.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, Niemcy, Polska, kompetencje językowe, szkoła średnia
TESE descriptors: student, higher education, Germany, Poland, language skills, secondary school
Publikacje:
  • Narkiewicz-Niedbalec, E. (2002). Dyrektywy praktyczne – umiejętność ich formułowania przez uczniów i studentów. Edukacja, 2, 38-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"