BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Środowisko instytucjonalne a funkcjonalność domów dziecka
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Małgorzata Sadomska
Abstrakt:

Celem badania było określenie cech środowiska instytucjonalnego w państwowych domach dziecka. Do pomiaru wykorzystano Skalę klimatu społecznego instytucji korekcyjnej R. Moosa, w adaptacji L. Pytki. W badaniu wzięło udział 44 wychowanków i 20 wychowawców z trzech państwowych domów dziecka w Krakowie: jeden był koedukacyjny, jeden tylko dla chłopców, a jeden – dla dziewcząt. W badaniu nie wzięli udziału wychowankowie poniżej 12. roku życia. Badani najniżej oceniali elementy klimatu społecznego z zakresu stosunków interpersonalnych. Badanie wykazało, że wychowankowie i wychowawcy mają na ogół dobry kontakt ze sobą – średnie arytmetyczne w podskali Podtrzymywanie mieściły się w górnej granicy średnich wyników. W badanych domach dziecka nisko oceniono możliwość wyrażania uczuć i myśli (podskala Ekspresja), zwłaszcza w domu dziecka dla chłopców. W podskali Autonomia największe zróżnicowanie wyników między wychowankami a wychowawcami wystąpiło w Państwowym Domu Dziecka dla chłopców, w podskali Orientacja – w koedukacyjnym Państwowym Domu Dziecka, w podskali Orientacja na problemy osobiste – w Państwowym Domu Dziecka dla dziewcząt. Najprawdopodobniej niskie oceny wychowanków co do możliwości zaspokajania potrzeb, zwłaszcza emocjonalnych, są wynikiem braku umiejętności interpersonalnych w przypadku wychowawców. Nieco niższe oceny od pozostałych badanych wystawili wychowankowie i wychowawcy Państwowego Domu Dziecka dla chłopców w zakresie znajomości i przestrzegania regulaminów. W opinii badanych z placówki koedukacyjnej i dla dziewcząt w ich instytucjach bardziej pilnuje się przestrzegania dyscypliny wewnętrznej niż kształtowania poprawnych relacji interpersonalnych. Co więcej, wyniki badania ujawniły, że w domach dziecka bardzo często zaniedbuje się proces samorealizacji wychowanków, wyrażania ja na rzecz przestrzegania dyscypliny wewnętrznej. Dlatego też – by utrzymać prawidłową atmosferę terapeutyczną w placówce opiekuńczo-wychowawczej – należy stworzyć możliwości rozwoju zachowań prospołecznych, motywować do takich zachowań i przygotowywać wychowanków do samodzielności.

Deskryptory TESE: dziecko zagrożone, sierota, dzieci w placówkach opiekuńczych, regulamin wewnętrzny, opieka nad młodzieżą, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: child at risk, orphan, children in public care, internal regulation, youth protection, childcare
Publikacje:
  • Sadomska, M. (1996). Środowisko instytucjonalne a funkcjonalność domów dziecka. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne, 25, 101-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"