Abstrakt: |
Celem badania było zebranie opinii studentów drugiego, trzeciego i czwartego roku wychowania fizycznego na temat jakości zajęć dydaktycznych na Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. W badaniu wzięło udział 246 osób, w tym: 89 studentów drugiego roku, 93 trzeciego roku, 64 czwartego roku. Do zebrania opinii wykorzystano kwestionariusz ankiety złożonej z trzech części: pierwsza dotyczyła oceny zajęć (w sześciopunktowej skali), druga (o charakterze otwartym) – opinii studentów na temat potrzeby stosowania studenckiej oceny dydaktyki. Część trzecia zawierała metryczkę respondenta. 87% studentów było zdania, że konieczne jest przeprowadzanie oceny dydaktyki. Konieczność taką dostrzegało najwięcej osób studiujących na trzecim roku (92%), najmniej na drugim roku (78%). O tym, że ocena dydaktyki nie jest konieczna, było przekonanych 3% respondentów, w tym 6% z drugiego roku, 2% trzeciego roku i 2% czwartego roku studiów. Nie miało zdania na ten temat 10% ankietowanych. Zbędność oceny dydaktyki badani motywowali tym, że wyniki tego rodzaju ankiet nie będą przez nikogo brane pod uwagę i niczego nie zmienią. Zdaniem 34,4% respondentów ocenę zajęć dydaktycznych powinno przeprowadzać się po semestrze, według 27,3% po zakończeniu roku akademickiego, a w opinii 38,2% po zakończeniu przedmiotu. Jeśli chodzi o przydatność studenckiej oceny zajęć dydaktycznych – aż 76,4% studentów stwierdziło, że wyniki podobnych ankiet nie zostaną wzięte pod uwagę przez władze uczelni. Najbardziej sceptyczni okazali się studenci drugiego roku (80,9% odpowiedzi), mniej – studenci czwartego roku (76,6%), najmniej zaś – studenci trzeciego roku (72,1%). Mimo to co czwarty student AWF widzi sens w przeprowadzaniu ankiet na temat zajęć akademickich. |