BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość doskonalenia nauczycieli w ocenie uczestników studiów
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 2011 – 2012
Badacz: Anita Żelichowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono wśród 650 uczestników studiów podyplomowych, prowadzonych w ramach projektu BENLID – doskonalenie świętokrzyskich kadr oświaty. Pomiar przeprowadzono dwukrotnie: na początku studiów i pod ich koniec. Jeśli chodzi o poziom efektywnej komunikacji w sytuacjach edukacyjnych z dziećmi i młodzieżą, najwięcej ocen dobrych i bardzo dobrych ex ante odnotowano wśród kobiet powyżej 45. roku życia, zatrudnionych w mieście – 87,84%, a także wśród mężczyzn w tym samym wieku, ale zatrudnionych w placówkach wiejskich – 88,24%. Ex post wzrosła liczba ocen bardzo dobrych wśród kobiet powyżej 45. roku życia. Ex post o 10,62% zmniejszył się odsetek ocen słabych, przeciętnych i dobrych na rzecz bardzo dobrych w całej próbie badawczej. W pomiarze uwzględniono także poziom umiejętności psychologicznych i wychowawczych. Wśród wszystkich uczestników badania wzrósł odsetek deklarowanych ocen w tym zakresie pod koniec projektu. Swoje umiejętności ex post jako dobre określiło 55,84% ankietowanych, a jako bardzo dobre – 36%. Najmniejsze zmiany w tym zakresie zaszły – jak się okazało – wśród badanych mężczyzn. Jeśli chodzi o umiejętności posługiwania się komputerem i wykorzystania nowoczesnych technologii (TIK), najwyższy deklarowany poziom w pierwszym i drugim pomiarze odnotowano wśród mężczyzn do 44. roku życia, zatrudnionych na wsi (około 50% wskazań bardzo dobrych i dobrych). Najniżej umiejętności w tym zakresie oceniali początkowo badani powyżej 45. roku życia. Poprawę odnotowało 15,54% ankietowanych, w tym 4,31% do poziomu dobrego i 11,23% do poziomu bardzo dobrego.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, samokształcenie, kryterium oceny, ewaluacja, kompetencje, jakość kształcenia, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, self-instruction, evaluation criterion, evaluation, competence, quality of education, ICT
Publikacje:
  • Żelichowska, A. (2012). Jakość doskonalenia nauczycieli w ocenie uczestników studiów. W: W. Dróżka, J. Miko-Giedyk i R. Miszczuk (red.), Doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych pracowników oświaty (s. 101-129). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"