Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród 650 uczestników studiów podyplomowych, prowadzonych w ramach projektu BENLID – doskonalenie świętokrzyskich kadr oświaty. Pomiar przeprowadzono dwukrotnie: na początku studiów i pod ich koniec. Jeśli chodzi o poziom efektywnej komunikacji w sytuacjach edukacyjnych z dziećmi i młodzieżą, najwięcej ocen dobrych i bardzo dobrych ex ante odnotowano wśród kobiet powyżej 45. roku życia, zatrudnionych w mieście – 87,84%, a także wśród mężczyzn w tym samym wieku, ale zatrudnionych w placówkach wiejskich – 88,24%. Ex post wzrosła liczba ocen bardzo dobrych wśród kobiet powyżej 45. roku życia. Ex post o 10,62% zmniejszył się odsetek ocen słabych, przeciętnych i dobrych na rzecz bardzo dobrych w całej próbie badawczej. W pomiarze uwzględniono także poziom umiejętności psychologicznych i wychowawczych. Wśród wszystkich uczestników badania wzrósł odsetek deklarowanych ocen w tym zakresie pod koniec projektu. Swoje umiejętności ex post jako dobre określiło 55,84% ankietowanych, a jako bardzo dobre – 36%. Najmniejsze zmiany w tym zakresie zaszły – jak się okazało – wśród badanych mężczyzn. Jeśli chodzi o umiejętności posługiwania się komputerem i wykorzystania nowoczesnych technologii (TIK), najwyższy deklarowany poziom w pierwszym i drugim pomiarze odnotowano wśród mężczyzn do 44. roku życia, zatrudnionych na wsi (około 50% wskazań bardzo dobrych i dobrych). Najniżej umiejętności w tym zakresie oceniali początkowo badani powyżej 45. roku życia. Poprawę odnotowało 15,54% ankietowanych, w tym 4,31% do poziomu dobrego i 11,23% do poziomu bardzo dobrego. |