Tytuł badania: |
Jak nauczyć ucznia skutecznego kierowania sobą w procesie uczenia się? |
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Józef Chwedorowicz |
Abstrakt: |
Celem badania było sprawdzenie, czy i jak studenci o wysokich zdolnościach muzycznych potrafili kierować swoją pracą w procesie uczenia się. Badaniem jakościowym z wykorzystaniem dłuższych wypowiedzi pisemnych (esejów pt. Jak kieruję sobą w procesie uczenia się) objęto 38 osób uczących się na pierwszym roku w Studium Pedagogicznym Akademii Muzycznej w Łodzi. Wyniki pozwoliły podzielić studentów na lepiej kierujących sobą (21 osób) i słabiej kierujących sobą (17 osób) w toku procesu uczenia się. Studenci z pierwszej grupy osiągali lepsze wyniki w nauce oraz posiadali nauczycieli, którzy występowali we wszystkich czterech rolach wyróżnionych na potrzeby badania: mentora, trenera, lidera i partnera. Istotna okazała się też gotowość do podjęcia nauki ze strony samego ucznia. Natomiast uczniowie słabiej radzący sobie z kierowaniem sobą w procesie uczenia się posiadali nauczycieli preferujących role trenerów i mentorów. Opisane przez badanych profile uczących ich pedagogów ujawniły, że dobry pedagog potrafił łączyć wiedzę merytoryczną z kierowaniem uczniem poprzez utrzymywanie z nim dobrej komunikacji, rozumienie jego potrzeb oraz trafną diagnozę kompetencji i motywacji ucznia. |
Autorskie słowa kluczowe: |
skuteczne kierowanie sobą, zarządzanie uczniem, proces uczenia się, cztery role nauczyciela, rozwój osobowości ucznia, typy uczniów, nauczyciel jako mentor, trener, lider, partner |
Author's Keywords: |
effective self-management, management of a student, educational process, four different roles of a teacher, development of a student's personality, types of students, teacher as a mentor, couch, leader, partner |
Deskryptory TESE: |
uczenie się, samokształcenie, student, proces uczenia się, muzyka, efekt uczenia się, uczeń |
TESE descriptors: |
learning, self-instruction, student, learning process, music, learning outcome, pupil |
Publikacje: |
- Chwedorowicz, J. (2011). Jak nauczyć ucznia skutecznego kierowania sobą w procesie uczenia się? Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 121-128.
|