BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak nauczyć ucznia skutecznego kierowania sobą w procesie uczenia się?
Data: [2011]
Badacz: Józef Chwedorowicz
Abstrakt:

Celem badania było sprawdzenie, czy i jak studenci o wysokich zdolnościach muzycznych potrafili kierować swoją pracą w procesie uczenia się. Badaniem jakościowym z wykorzystaniem dłuższych wypowiedzi pisemnych (esejów pt. Jak kieruję sobą w procesie uczenia się) objęto 38 osób uczących się na pierwszym roku w Studium Pedagogicznym Akademii Muzycznej w Łodzi. Wyniki pozwoliły podzielić studentów na lepiej kierujących sobą (21 osób) i słabiej kierujących sobą (17 osób) w toku procesu uczenia się. Studenci z pierwszej grupy osiągali lepsze wyniki w nauce oraz posiadali nauczycieli, którzy występowali we wszystkich czterech rolach wyróżnionych na potrzeby badania: mentora, trenera, lidera i partnera. Istotna okazała się też gotowość do podjęcia nauki ze strony samego ucznia. Natomiast uczniowie słabiej radzący sobie z kierowaniem sobą w procesie uczenia się posiadali nauczycieli preferujących role trenerów i mentorów. Opisane przez badanych profile uczących ich pedagogów ujawniły, że dobry pedagog potrafił łączyć wiedzę merytoryczną z kierowaniem uczniem poprzez utrzymywanie z nim dobrej komunikacji, rozumienie jego potrzeb oraz trafną diagnozę kompetencji i motywacji ucznia.

Autorskie słowa kluczowe: skuteczne kierowanie sobą, zarządzanie uczniem, proces uczenia się, cztery role nauczyciela, rozwój osobowości ucznia, typy uczniów, nauczyciel jako mentor, trener, lider, partner
Author's Keywords: effective self-management, management of a student, educational process, four different roles of a teacher, development of a student's personality, types of students, teacher as a mentor, couch, leader, partner
Deskryptory TESE: uczenie się, samokształcenie, student, proces uczenia się, muzyka, efekt uczenia się, uczeń
TESE descriptors: learning, self-instruction, student, learning process, music, learning outcome, pupil
Publikacje:
  • Chwedorowicz, J. (2011). Jak nauczyć ucznia skutecznego kierowania sobą w procesie uczenia się? Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 1, 121-128.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"