Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły problemy wychowawcze, z jakimi w swojej pracy muszą zmierzyć się nauczyciele oraz w jaki sposób sobie z nimi radzą. Starano się odpowiedzieć na pytanie, które sposoby badani uważają za najskuteczniejsze oraz poszukiwano innych efektywniejszych pod względem wychowawczym form przeciwdziałania i rozwiązywania problemów pedagogicznych. Próbę badawczą stanowiło 32 nauczycieli wychowawców pracujących w powiecie sokołowskim. Do zebrania materiału zastosowano metodę sondażową, technikę ankiety. W wyniku badania stwierdzono, że najczęstszymi trudnościami wychowawczymi, z którymi spotykali się badani, były agresja słowna, niechęć do nauki oraz agresja fizyczna i wagary. Wysoki wynik w ankiecie uzyskały także wskazania dotyczące przeszkadzania w lekcji oraz brak dystansu do nauczycieli. W trakcie analizy danych zwrócono uwagę, że respondenci rzadko wymieniali zachowania zaburzone. Taki stan rzeczy tłumaczono trudnością ich zauważenia, a także możliwością ignorancji wynikającej z niekompetencji pedagogów. Na pytanie o przyczyny zachowań trudnych respondenci najczęściej wskazywali środowisko rodzinne (m.in. brak poczucia miłości, bezstresowe wychowanie, niewydolność wychowawcza rodziców); czynniki zależne od danego ucznia (m.in. kompleksy, niepowodzenia szkolne, brak akceptacji, lenistwo, brak umiejętności radzenia sobie ze stresem); wpływ rówieśników (m.in. strach przed oceną, zaburzone relacje, konflikty); czynniki związane z postawą nauczyciela (m.in. brak konsekwencji, zbyt wysokie wymagania); czynniki uwarunkowane rozwojem społeczno-kulturowym, gospodarczym, technicznym (m.in. media, filmy i gry komputerowe). Za najskuteczniejsze sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi badani nauczyciele uznali rozmowy z uczniami (indywidualne lub na forum klasy) oraz z rodzicami; ponadto: konsultacje z dyrekcją szkoły oraz pedagogiem i psychologiem szkolnym, zakazy uczestnictwa w imprezach szkolnych oraz konsekwentne przestrzeganie zawartego z uczniami kontraktu. |