BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak nauczyciele radzą sobie z problemami wychowawczymi?
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Monika Niżnik
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły problemy wychowawcze, z jakimi w swojej pracy muszą zmierzyć się nauczyciele oraz w jaki sposób sobie z nimi radzą. Starano się odpowiedzieć na pytanie, które sposoby badani uważają za najskuteczniejsze oraz poszukiwano innych efektywniejszych pod względem wychowawczym form przeciwdziałania i rozwiązywania problemów pedagogicznych. Próbę badawczą stanowiło 32 nauczycieli wychowawców pracujących w powiecie sokołowskim. Do zebrania materiału zastosowano metodę sondażową, technikę ankiety. W wyniku badania stwierdzono, że najczęstszymi trudnościami wychowawczymi, z którymi spotykali się badani, były agresja słowna, niechęć do nauki oraz agresja fizyczna i wagary. Wysoki wynik w ankiecie uzyskały także wskazania dotyczące przeszkadzania w lekcji oraz brak dystansu do nauczycieli. W trakcie analizy danych zwrócono uwagę, że respondenci rzadko wymieniali zachowania zaburzone. Taki stan rzeczy tłumaczono trudnością ich zauważenia, a także możliwością ignorancji wynikającej z niekompetencji pedagogów. Na pytanie o przyczyny zachowań trudnych respondenci najczęściej wskazywali środowisko rodzinne (m.in. brak poczucia miłości, bezstresowe wychowanie, niewydolność wychowawcza rodziców); czynniki zależne od danego ucznia (m.in. kompleksy, niepowodzenia szkolne, brak akceptacji, lenistwo, brak umiejętności radzenia sobie ze stresem); wpływ rówieśników (m.in. strach przed oceną, zaburzone relacje, konflikty); czynniki związane z postawą nauczyciela (m.in. brak konsekwencji, zbyt wysokie wymagania); czynniki uwarunkowane rozwojem społeczno-kulturowym, gospodarczym, technicznym (m.in. media, filmy i gry komputerowe). Za najskuteczniejsze sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi badani nauczyciele uznali rozmowy z uczniami (indywidualne lub na forum klasy) oraz z rodzicami; ponadto: konsultacje z dyrekcją szkoły oraz pedagogiem i psychologiem szkolnym, zakazy uczestnictwa w imprezach szkolnych oraz konsekwentne przestrzeganie zawartego z uczniami kontraktu.

Deskryptory TESE: atmosfera w klasie, wychowawca klasy, konflikt, niezadowolenie ze szkoły, przemoc szkolna, relacja nauczyciel – uczeń, kierowanie klasą, nauczyciel, zachowania
TESE descriptors: classroom climate, form teacher, conflict, school disaffection, bullying, teacher-student relation, class management, teacher, behaviour
Publikacje:
  • Niżnik, M. (2011). Jak nauczyciele radzą sobie z problemami wychowawczymi? Nowa Szkoła, 2, 33-40.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"