BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak nauczyciele normują test osiągnięć szkolnych?
Instytucja:
Data: [1997]
Badacz: Krzysztof Konarzewski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach grantu Komitetu Badań Naukowych (nr 111139203). Przedmiotem badania było normowanie przez nauczycieli testu osiągnięć. W badaniu uczestniczyło 40 nauczycielek z kilku warszawskich szkół podstawowych. Połowa badanych uczyła języka polskiego, a połowa matematyki. 16 osób posiadało wyższe wykształcenie polonistyczne, 14 – wyższe matematyczne. Staż pracy badanych wynosił od dwóch do 45 lat. Każda nauczycielka przedmiotu otrzymała do normowania test osiągnięć ósmoklasisty odpowiednio z języka polskiego i matematyki. W instrukcji znalazło się m.in. następujące polecenie: Konstruktorzy testów dydaktycznych często zalecają, by ocena z całego testu zależała od liczby poprawnie rozwiązanych zadań. Załóżmy, że przyjmuje Pani to podejście. Ile zadań naszego testu musiałby uczeń rozwiązać, żeby dostać dany stopień? W ostatnim etapie badania posłużono się Kwestionariuszem Ideologii Oświatowych. Język polski, ocena mierna: przyjęty średni próg 48% zadań, rozpiętość progów – 25%-63% (zadań), procent stopni: 14%; ocena dostateczna: średni próg 61% zadań, rozpiętość progów 33%-79% zadań, procent stopni 11%; ocena dobra: średni próg 75% zadań, rozpiętość progów 46%-88%, procent stopni 3%; ocena bardzo dobra: próg 90% zadań, rozpiętość 63%-100% zadań, procent stopni 0%. Nie stwierdzono związku między progami ustalanymi przez nauczycielki języka polskiego a stażem, wykształceniem i identyfikacjami ideologicznymi. W przypadku nauczycielek matematyki liberalizm oświatowy wyjaśniał w 17% zmienności progu dla piątki. Korelację tę należy jednak uznać za słabą sugestię, zgodnie z którą liberalizm oświatowy sprzyja zaostrzaniu kryteriów szkolnego sukcesu.

Deskryptory TESE: test standaryzowany, ocenianie, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, postępy w nauce, nauczyciel
TESE descriptors: standardised test, marking, learning outcome, re-assessment, study progress, teacher
Publikacje:
  • Konarzewski, K. (1998). Jak nauczyciele normują test osiągnięć szkolnych? W: B. Niemierko i E. Kowalik (red.), Perspektywy diagnostyki edukacyjnej (s. 55-73). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"