BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jak nauczyciele fizyki oceniają osiągnięcia szkolne uczniów?
Instytucja:
Data: 1986 – 1990
Badacz: Barbara Janusek
Abstrakt:

Badanie zostało sfinansowane z Resortowego Programu Badań Podstawowych (III.30): Unowocześnienie procesu dydaktycznego – model dydaktyk szczegółowych. Jego celem była odpowiedź na pytanie, czy oceny szkolne z fizyki są obiektywne i w jakim stopniu oceny semestralne z tego przedmiotu są ocenami dydaktycznymi. Pytania te dotykały szerszego problemu doboru sprawdzanych treści przez nauczycieli fizyki oraz reprezentatywności tych treści w stosunku do programu szkolnego. Badaniem objęto uczniów kl. VII z 14 szkół podstawowych województwa opolskiego (osiem gmin miejskich, sześć wiejskich). W rezultacie uzyskano 308 kart odpowiedzi. W badaniu wykorzystano sześć par testów z fizyki: dwie wersje równoległe testu nauczycielskiego, które nauczyciel układał z myślą o swoich uczniach; dwie wersje równoległe testu nauczycielskiego, które nauczyciel układał, uwzględniając strukturę dydaktyczną przedmiotu; dwie wersje równoległe testu sprawdzającego (kontrolnego), skonstruowanego z uwzględnieniem materiału nauczania, celów nauczania i wymagań programowych. Z kombinacji tych sześciu par utworzono ostatecznie cztery wersje testu. Testy nauczycielskie wybrano z wersji opracowanych przez 12-osobową grupę nauczycieli opolskich, zróżnicowaną pod względem stażu pracy i wykształcenia. Porównanie wyników testów ujawniło, że testy nauczycielskie trafnie diagnozowały osiągnięcia uczniów w stosunku do programu nauczania w 52-58% wypadków. Ocena dostateczna z testu nauczycielskiego pokrywała się z oceną dostateczną z testu kontrolnego w 76-79% przypadków. Z kolei zgodność oceny semestralnej z wynikami testowania oscylowała wokół 36-38%. Znacznie częściej oceny semestralne były zawyżone, nawet o kilka stopni (56-59% przypadków). Uczniowie z miasta rozwiązali przeciętnie o dwa zadania więcej niż uczniowie ze szkoły wiejskiej.

Deskryptory TESE: fizyka, dydaktyka, program nauczania, ocenianie, ocena nauczycieli, efekt uczenia się, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: physics, didactics, curriculum, marking, evaluation of teachers, learning outcome, study progress, re-assessment
Publikacje:
  • Janusek, B. (1990). Jak nauczyciele fizyki oceniają osiągnięcia szkolne uczniów? Omówienie wyników badań. Edukacja, 3, 66-79.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"