Abstrakt: |
Badanie zostało sfinansowane z Resortowego Programu Badań Podstawowych (III.30): Unowocześnienie procesu dydaktycznego – model dydaktyk szczegółowych. Jego celem była odpowiedź na pytanie, czy oceny szkolne z fizyki są obiektywne i w jakim stopniu oceny semestralne z tego przedmiotu są ocenami dydaktycznymi. Pytania te dotykały szerszego problemu doboru sprawdzanych treści przez nauczycieli fizyki oraz reprezentatywności tych treści w stosunku do programu szkolnego. Badaniem objęto uczniów kl. VII z 14 szkół podstawowych województwa opolskiego (osiem gmin miejskich, sześć wiejskich). W rezultacie uzyskano 308 kart odpowiedzi. W badaniu wykorzystano sześć par testów z fizyki: dwie wersje równoległe testu nauczycielskiego, które nauczyciel układał z myślą o swoich uczniach; dwie wersje równoległe testu nauczycielskiego, które nauczyciel układał, uwzględniając strukturę dydaktyczną przedmiotu; dwie wersje równoległe testu sprawdzającego (kontrolnego), skonstruowanego z uwzględnieniem materiału nauczania, celów nauczania i wymagań programowych. Z kombinacji tych sześciu par utworzono ostatecznie cztery wersje testu. Testy nauczycielskie wybrano z wersji opracowanych przez 12-osobową grupę nauczycieli opolskich, zróżnicowaną pod względem stażu pracy i wykształcenia. Porównanie wyników testów ujawniło, że testy nauczycielskie trafnie diagnozowały osiągnięcia uczniów w stosunku do programu nauczania w 52-58% wypadków. Ocena dostateczna z testu nauczycielskiego pokrywała się z oceną dostateczną z testu kontrolnego w 76-79% przypadków. Z kolei zgodność oceny semestralnej z wynikami testowania oscylowała wokół 36-38%. Znacznie częściej oceny semestralne były zawyżone, nawet o kilka stopni (56-59% przypadków). Uczniowie z miasta rozwiązali przeciętnie o dwa zadania więcej niż uczniowie ze szkoły wiejskiej. |