Obserwuj
Tytuł badania: |
Jakość edukacji matematycznej na półmetku kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych |
Projekt badawczy: |
|
Typ badania: |
ewaluacyjne |
Data: |
2007 – 2009 |
Badacz: |
Elżbieta Ostaficzuk, Andrzej Wawrzyniak, Andrzej Werner |
Abstrakt: |
W ramach projektu W połowie drogi... przeprowadzono ewaluację kompetencji matematycznych uczniów klas pierwszych ze szkół ponadgimnazjalnych na podstawie wyników sprawdzianu Po gimnazjum; ewaluację kompetencji matematycznych uczniów klas drugich szkól ponadgimnazjalnych na podstawie sprawdzianu W połowie drogi...; ewaluację formatywną nauczycielskich systemów kształcenia matematyki na podstawie oszacowania edukacyjnej wartości dodanej. Próba uczestników badania jakości kształcenia wynosiła 2350 uczniów ze 112 klas w 26 szkołach. Przykładem wysokiej jakości systemu kształcenia była klasa A, w której uczyło się 30 uczniów. Osoby z tej klasy uzyskały wysokie wyniki na sprawdzianie Po gimnazjum i podobne wysokie wyniki na sprawdzianie W połowie drogi. Uzyskanie wysokiej wartości EWD stało się możliwe dzięki wynikom na sprawdzianie wyższym niż przewidywane. Badacze stwierdzili, że szkoły, które przyjmują najlepszych uczniów, mogą stymulować rozwój tych uczniów na bardzo wysokim poziomie. W klasie B, liczącej 11 uczniów, uzyskano wysokie wyniki na sprawdzianie Po gimnazjum, ale niskie (poniżej przewidywanych) na sprawdzianie W połowie drogi – stąd wynikała niska wartość EWD. Badacze na tym przykładzie wnioskowali, że szkoła nie dość efektywnie pracowała z uczniami o znacznym potencjale, prawdopodobnie uspokojona ich wysokimi wynikami z pierwszego sprawdzianu. |
Deskryptory TESE: |
jakość kształcenia, jakość nauczania, edukacja, wiedza, efekt uczenia się, postępy w nauce, trudności w nauce, egzamin, matematyka |
TESE descriptors: |
quality of education, teaching quality, education, knowledge, learning outcome, study progress, learning difficulty, examination, mathematics |
Publikacje: |
- Ostaficzuk, E., Wawrzyniak, A. i Werner, A. (2009). Jakość edukacji matematycznej na półmetku kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych. Pobrane z http://www.ptde.org/file.php/1/Archiwum/XV_KDE/pojedyncze/ostaficzuk_2.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.