Obserwuj
Tytuł badania: |
Jakość e-edukacji językowej w polskim szkolnictwie wyższym |
Instytucja: |
|
Data: |
2011 – 2013 |
Badacz: |
Małgorzata Świerk |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu określenia jakości kształcenia komplementarnego oraz na odległość w szkołach wyższych w Polsce (TIK). Przeanalizowano i oceniano e-kursy, system pracy e-nauczycieli, e-studentów, a także narzędzia nowych technologii. Badaniem objęto pięć uczelni; wywiady przeprowadzono w 15-osobowej grupie, w której znaleźli się autorzy e-materiałów, e-wykładowcy oraz koordynatorzy e-kursów. W drugim etapie przeprowadzono ankietę ewaluacyjną e-kursów wśród 300 studentów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczelnie wyższe zapewniają infrastrukturę techniczną dla organizowanych kursów językowych z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość. Nauczyciele przeprowadzający kursy uczestniczą w dodatkowych szkoleniach, kursach i webinariach w kraju i za granicą. Okazało się jednak, że wykładowców nie zachęca się do wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu języków. Tylko na jednej uczelni istniał system motywujący i premiujący za wykorzystywanie innowacyjnych metod i technik nauczania. Stwierdzono również, że kursy nie są poddawane ewaluacji przed wprowadzeniem ich do oferty uczelni, ale później są przez cały czas kontrolowane. Zauważono, że materiały cyfrowe wykorzystywane w e-kursach są lepiej dostosowane do potrzeb studentów oraz rynku pracy niż podręczniki stosowane na tradycyjnych zajęciach. Okazało się, że sposób realizacji zajęć dydaktycznych nie jest oceniany; nie przeprowadza się również mentoringu ani e-obserwacji koleżeńskiej. Studenci uczestniczący w e-kursach uzyskują zindywidualizowaną pomoc; często również wykorzystywane jest ocenianie alternatywne jako bardziej autentyczne, dynamiczne i angażujące studentów. |
Deskryptory TESE: |
e-kształcenie, jakość kształcenia, jakość nauczania, metoda aktywizująca, treści e-kształcenia, treści kształcenia, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, ocenianie, postępy w nauce, podręcznik |
TESE descriptors: |
e-learning, quality of education, teaching quality, activity method, e-learning content, content of learning, ICT, Internet, marking, study progress, textbook |
Publikacje: |
- Świerk, M. (2014). Jakość e-edukacji językowej w polskim szkolnictwie wyższym. Języki Obce w Szkole, 1, 43-46.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.