BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość e-edukacji językowej w polskim szkolnictwie wyższym
Instytucja:
Data: 2011 – 2013
Badacz: Małgorzata Świerk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu określenia jakości kształcenia komplementarnego oraz na odległość w szkołach wyższych w Polsce (TIK). Przeanalizowano i oceniano e-kursy, system pracy e-nauczycieli, e-studentów, a także narzędzia nowych technologii. Badaniem objęto pięć uczelni; wywiady przeprowadzono w 15-osobowej grupie, w której znaleźli się autorzy e-materiałów, e-wykładowcy oraz koordynatorzy e-kursów. W drugim etapie przeprowadzono ankietę ewaluacyjną e-kursów wśród 300 studentów. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że uczelnie wyższe zapewniają infrastrukturę techniczną dla organizowanych kursów językowych z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość. Nauczyciele przeprowadzający kursy uczestniczą w dodatkowych szkoleniach, kursach i webinariach w kraju i za granicą. Okazało się jednak, że wykładowców nie zachęca się do wykorzystywania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w nauczaniu języków. Tylko na jednej uczelni istniał system motywujący i premiujący za wykorzystywanie innowacyjnych metod i technik nauczania. Stwierdzono również, że kursy nie są poddawane ewaluacji przed wprowadzeniem ich do oferty uczelni, ale później są przez cały czas kontrolowane. Zauważono, że materiały cyfrowe wykorzystywane w e-kursach są lepiej dostosowane do potrzeb studentów oraz rynku pracy niż podręczniki stosowane na tradycyjnych zajęciach. Okazało się, że sposób realizacji zajęć dydaktycznych nie jest oceniany; nie przeprowadza się również mentoringu ani e-obserwacji koleżeńskiej. Studenci uczestniczący w e-kursach uzyskują zindywidualizowaną pomoc; często również wykorzystywane jest ocenianie alternatywne jako bardziej autentyczne, dynamiczne i angażujące studentów.

Deskryptory TESE: e-kształcenie, jakość kształcenia, jakość nauczania, metoda aktywizująca, treści e-kształcenia, treści kształcenia, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, ocenianie, postępy w nauce, podręcznik
TESE descriptors: e-learning, quality of education, teaching quality, activity method, e-learning content, content of learning, ICT, Internet, marking, study progress, textbook
Publikacje:
  • Świerk, M. (2014). Jakość e-edukacji językowej w polskim szkolnictwie wyższym. Języki Obce w Szkole, 1, 43-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"