BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym – poczucie bezpieczeństwa w percepcji uczniów
Data: 2000 – 2010
Badacz: Agnieszka Iłendo, Anna Wojtach
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii uczniów na temat bezpieczeństwa w szkole, analizy sytuacji szkolnej, a także określenia działań mających poprawić poczucie bezpieczeństwa w szkole. Próba liczyła 300 uczniów publicznego gimnazjum (dobór próby miał charakter warstwowy – w badaniu wzięły udział klasy pierwsze, drugie i trzecie). Do zebrania materiału posłużono się kwestionariuszami: Ja i moja szkoła, Atmosfera w szkole oraz Diagnozowanie zachowań uczniów związanych z bezpieczeństwem. Pomiarów dokonano trzykrotnie – w roku 2000, 2002 oraz 2010. Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano, że 48,0% respondentów czuło się w szkole bezpiecznie (negatywnej odpowiedzi udzieliło 36,6% osób). Zgodnie z deklaracjami ankietowanych odsetek uczniów, którzy byli ofiarami przemocy, wynosił 16,8%. Zdaniem badanych czynnikiem, który najbardziej zwiększyłby bezpieczeństwo w szkole, było konsekwentne karanie uczniów stosujących przemoc (29,0%). W dalszej kolejności wskazywano na konieczność reagowania na przemoc w szkole (22,6%), zainstalowanie kolejnych kamer (15,6%), zwiększenie liczby dyżurów nauczycieli (14,3%) oraz zwiększenie liczby patroli policyjnych w rejonie szkoły (12,0%).

Author's Keywords: student, dysfunctional behaviors, safety confidence, scholastic environment
Deskryptory TESE: bezpieczeństwo, przemoc szkolna, przemoc, uczeń, szkoła, postawa wobec szkoły, zachowania, zachowania społeczne, relacje interpersonalne
TESE descriptors: safety, bullying, violence, pupil, school, attitude towards school, behaviour, social behaviour, interpersonal relations
Publikacje:
  • Iłendo-Milewska, A. i Wojtach, A. (2013). Jakość funkcjonowania uczniów w środowisku szkolnym – poczucie bezpieczeństwa w percepcji uczniów. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(17), 153-175.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"