BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców
Data: [2009]
Badacz: Małgorzata Kitlińska-Król, Beata Pituła
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii trzech grup respondentów dotyczących ocen jakości i zakresu działania systemu opieki logopedycznej na Górnym Śląsku. Badaniem objęto logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci biorących udział w terapii logopedycznej. Łącznie zebrano 156 opinii. Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania ujawniły, że 51% ogółu respondentów było zadowolonych z działania systemu opieki logopedycznej, z kolei 40% osób było nieusatysfakcjonowanych. 9% respondentów nie umiało jednoznacznie ocenić jego funkcjonowania. Rodzice wyrażali najczęściej pozytywne oceny (86,56%), natomiast logopedzi nie odczuwali zadowolenia z funkcjonowania systemu (71%). Wśród atutów współczesnego modelu opieki logopedycznej najczęściej wskazywano na dostępność systemu dla szerokiego grona zainteresowanych, przy czym rodzice jako jedyna grupa jeszcze częściej wymieniali fachowe podejście do problemu zaburzeń mowy. Nauczyciele i w mniejszym stopniu logopedzi stosunkowo często zwracali również uwagę na wzrastającą świadomość społeczną problemu, rodzice zaś – na różnorodne formy i metody terapii. 45% badanych wysoko oceniało jakość usług świadczonych w obrębie systemu opieki logopedycznej, w tym najbardziej usatysfakcjonowaną grupą okazali się ponownie rodzice. Analiza odpowiedzi udzielonych na bardziej szczegółowe pytania pozwoliła stwierdzić, że system opieki logopedycznej na Górnym Śląsku nie zaspokajał w pełni potrzeb osób z niego korzystających, jednak osoby świadczące pomoc logopedyczną były świadome ograniczeń systemu oraz dostrzegały możliwości konstruktywnego rozwiązywania problemów.

Author's Keywords: speech therapy, speech disorders
Deskryptory TESE: dziecko, logopedia, opieka nad dzieckiem, rodzice, nauczyciel
TESE descriptors: child, speech therapy, childcare, parents, teacher
Publikacje:
  • Pituła, B. i Kitlińska-Król, M. (2009). Jakość i zakres funkcjonowania systemu opieki logopedycznej w ocenach nauczycieli, logopedów i rodziców. Chowanna, 1(32), 187-205.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"