Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii trzech grup respondentów dotyczących ocen jakości i zakresu działania systemu opieki logopedycznej na Górnym Śląsku. Badaniem objęto logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci biorących udział w terapii logopedycznej. Łącznie zebrano 156 opinii. Zastosowano technikę ankiety. Wyniki badania ujawniły, że 51% ogółu respondentów było zadowolonych z działania systemu opieki logopedycznej, z kolei 40% osób było nieusatysfakcjonowanych. 9% respondentów nie umiało jednoznacznie ocenić jego funkcjonowania. Rodzice wyrażali najczęściej pozytywne oceny (86,56%), natomiast logopedzi nie odczuwali zadowolenia z funkcjonowania systemu (71%). Wśród atutów współczesnego modelu opieki logopedycznej najczęściej wskazywano na dostępność systemu dla szerokiego grona zainteresowanych, przy czym rodzice jako jedyna grupa jeszcze częściej wymieniali fachowe podejście do problemu zaburzeń mowy. Nauczyciele i w mniejszym stopniu logopedzi stosunkowo często zwracali również uwagę na wzrastającą świadomość społeczną problemu, rodzice zaś – na różnorodne formy i metody terapii. 45% badanych wysoko oceniało jakość usług świadczonych w obrębie systemu opieki logopedycznej, w tym najbardziej usatysfakcjonowaną grupą okazali się ponownie rodzice. Analiza odpowiedzi udzielonych na bardziej szczegółowe pytania pozwoliła stwierdzić, że system opieki logopedycznej na Górnym Śląsku nie zaspokajał w pełni potrzeb osób z niego korzystających, jednak osoby świadczące pomoc logopedyczną były świadome ograniczeń systemu oraz dostrzegały możliwości konstruktywnego rozwiązywania problemów. |