BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Jakość kontaktów interpersonalnych rodziców i nauczycieli w placówkach wychowania przedszkolnego
Data: [2000]
Badacz: Elżbieta Jaszczyszyn
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o oczekiwania rodziców i nauczycieli w zakresie podnoszenia jakości placówki przedszkolnej, o poczucie wpływu rodziców i nauczycieli na sprawy przedszkola, o ocenę badanych dotyczącą sposobu przekazywania informacji o dzieciach, możliwości kontaktowania się między rodzicami i nauczycielami, formy współpracy między rodzicami i nauczycielami, sposoby organizowania kontaktów rodziców z nauczycielami oraz o jakość kontaktów interpersonalnych między tymi grupami. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety i analizy dokumentów. Badaniem objęto rodziców 50 dzieci uczęszczających do przedszkola (w tym 80 matek i 10 ojców) oraz 50 nauczycieli z tych placówek. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że oczekiwania nauczycieli wobec rodziców dotyczyły wyłącznie udzielania pomocy poprzez obecność fizyczną (np. w przypadku remontów) lub w wymiarze finansowym. Nie oczekiwano natomiast pomocy w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Nauczyciele i matki dzieci mieli małe poczucie wpływu na kluczowe sprawy przedszkola, w tym na rekrutację i decyzje o wydatkach, które zależały od dyrektora przedszkola i komitetu rodzicielskiego. Wybór zajęć dodatkowych był wyborem z listy zaproponowanej rodzicom, nie zaś ankietą sondującą zdanie rodziców. Rodzice preferowali bezpośrednie kontakty z nauczycielem. Najczęściej miały one miejsce na terenie przedszkola i ograniczały się do relacji między nauczycielami i rodzicem. Wypowiedzi nauczycieli ujawniły zachodzące w tym zakresie zmiany – dziecko stawało się coraz częściej pełnoprawnym uczestnikiem spotkań rodziców z nauczycielem.

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, rodzice, nauczyciel, edukacja przedszkolna, wkład rodziców, relacja rodzice – szkoła
TESE descriptors: interpersonal relations, parents, teacher, pre-primary education, parental contribution, parent-school relation
Publikacje:
  • Jaszczyszyn, E. (2000). Jakość kontaktów interpersonalnych rodziców i nauczycieli w placówkach wychowania przedszkolnego. Edukacja, 4, 65-72.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"