BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Proces lektury tekstu matematycznego u studentów matematyki
Instytucja:
Data: 1995 – 1998
Badacz: Joanna Samsel
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka procesu lektury tekstu matematycznego u studentów matematyki. W badaniu wzięło udział łącznie 199 osób, w tym 58 studentów pierwszego roku i 46 trzeciego roku, których przebadano indywidualnie, a 55 studentów pierwszego roku i 40 trzeciego roku – grupowo. Próbowano stwierdzić, czy studenci znają trójfazowy model czytania tekstów naukowych oraz w jaki sposób przebiega analiza definicji matematycznej i synteza informacji uzyskiwanych z tekstu. Badanie składało się z następujących etapów: rozmowy wstępnej i pierwszego kontaktu z tekstem, przedstawienia celu lektury dla czytelnika, lektury tekstu, oceny tekstu po lekturze, egzaminu: ustnego i pisemnego. Stwierdzono na podstawie rozmów wstępnych, że w ciągu dwóch lat studiów znacznie zmienia się nastawienie studentów do czytania tekstów naukowych, jednak nabywanie kompetencji czytania tekstów matematycznych postępuje bardzo wolno. Chociaż studenci znają reguły czytania tekstów naukowych, to nie przekłada się ta znajomość na praktyczne wykorzystanie podczas lektury. Do zapoznanych zasad studenci zaczynają stosować się dopiero na starszych latach. Dlatego też na tej podstawie można przypuszczać, że lektura tekstów naukowych przez studentów pierwszego roku jest nieefektywna, podczas czytania pomijają bowiem czytanie wstępne i końcowe, skupiają się jedynie na czytaniu zasadniczym. Do zachowań czytelniczych, które mogą ujemnie wpłynąć na jakość procesu lektury i sam proces, należały: skupienie uwagi na poszczególnych jednostkach tekstu i oddzielne analizowanie ich, przyswajanie wiadomości wyrażonych explicite, powierzchowna synteza myślowa, pochopna ocena poziomu rozumienia tekstu, priorytetowe traktowanie wzorów zapisanych symbolicznie, przykładanie zbyt dużej wagi do pamięciowego opanowania czytanego tekstu matematycznego.

Deskryptory TESE: matematyka, czytanie, rozumienie, rozumowanie, wiedza, student, studia wyższe
TESE descriptors: mathematics, reading, comprehension, reasoning, knowledge, student, higher education course
Publikacje:
  • Samsel, J. (1999). Proces lektury tekstu matematycznego u studentów matematyki. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5. Dydaktyka Matematyki, 21, 135-149.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"