BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Proces kształtowania się planów zawodowo-edukacyjnych młodzieży
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: [1990]
Badacz: Ewa Kacperek, Magdalena Piorunek
Abstrakt:

Celem badania było określenie drogi i zjawisk, jakie prowadzą młodzież z ostatnich klas szkoły podstawowej do wyborów zawodowych. Badaniem objęto 105 uczniów klas siódmych szkoły podstawowej ze środowisk dużego i małego miasta, z którymi przeprowadzono indywidualne rozmowy najpierw pod koniec klasy siódmej, następnie w klasie ósmej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że okres konkretnych poszukiwań zawodowo-edukacyjnych poprzedzony był wstępną eliminacją określonych dróg kształcenia, która trwale warunkowała późniejsze decyzje badanych. Stopień stałości wyborów edukacyjnych i zawodowych dokonywanych pod koniec klasy siódmej okazał się wysoki pod względem wyboru typu szkoły i zawodu określonego wymaganym poziomem wykształcenia. Wybory uczniów okazały się jednak zmienne w zakresie konkretnego przedmiotu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Okres nauki w klasie ósmej okazał się najbardziej intensywny pod względem poszukiwań zawodowo-edukacyjnych. Młodzież wielokrotnie zmieniała postanowienia edukacyjno-zawodowe, często się wahała i powracała do wcześniejszych decyzji. Młodzież z dużego miasta okazała się bardziej zmienna w decyzjach, co wiązać można z większą możliwością wyboru szkoły i zawodu.
 

Deskryptory TESE: planowanie edukacji, planowanie, młodzież, szkoła podstawowa, praca
TESE descriptors: educational planning, planning, youth, primary school, labour
Publikacje:
  • Piorunek, M. i Kacperek, E. (1991). Proces kształtowania się planów zawodowo-edukacyjnych młodzieży. Wyniki badań. Neodidagmata, 20, 101-112.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"