Tytuł badania: |
Proces kształtowania się planów zawodowo-edukacyjnych młodzieży |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
[1990] |
Badacz: |
Ewa Kacperek, Magdalena Piorunek |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie drogi i zjawisk, jakie prowadzą młodzież z ostatnich klas szkoły podstawowej do wyborów zawodowych. Badaniem objęto 105 uczniów klas siódmych szkoły podstawowej ze środowisk dużego i małego miasta, z którymi przeprowadzono indywidualne rozmowy najpierw pod koniec klasy siódmej, następnie w klasie ósmej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że okres konkretnych poszukiwań zawodowo-edukacyjnych poprzedzony był wstępną eliminacją określonych dróg kształcenia, która trwale warunkowała późniejsze decyzje badanych. Stopień stałości wyborów edukacyjnych i zawodowych dokonywanych pod koniec klasy siódmej okazał się wysoki pod względem wyboru typu szkoły i zawodu określonego wymaganym poziomem wykształcenia. Wybory uczniów okazały się jednak zmienne w zakresie konkretnego przedmiotu decyzji edukacyjnych i zawodowych. Okres nauki w klasie ósmej okazał się najbardziej intensywny pod względem poszukiwań zawodowo-edukacyjnych. Młodzież wielokrotnie zmieniała postanowienia edukacyjno-zawodowe, często się wahała i powracała do wcześniejszych decyzji. Młodzież z dużego miasta okazała się bardziej zmienna w decyzjach, co wiązać można z większą możliwością wyboru szkoły i zawodu.
|
Deskryptory TESE: |
planowanie edukacji, planowanie, młodzież, szkoła podstawowa, praca |
TESE descriptors: |
educational planning, planning, youth, primary school, labour |
Publikacje: |
- Piorunek, M. i Kacperek, E. (1991). Proces kształtowania się planów zawodowo-edukacyjnych młodzieży. Wyniki badań. Neodidagmata, 20, 101-112.
|