BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Proces kształcenia pedagogicznego w rozumieniu studentów pedagogiki uczelni państwowych
Projekt badawczy:
  • Rozumienie istoty i sensu procesu kształcenia akademickiego oraz roli, jaką odgrywa w nim dialog z nauczycielem akademickim, przez studentów pedagogiki uczelni państwowych
Instytucja:
Data: 2001 – 2007
Badacz: Dorota Jankowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w ramach projektu Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie: BW 05/06-II Rozumienie istoty i sensu procesu kształcenia akademickiego oraz roli, jaką odgrywa w nim dialog z nauczycielem akademickim, przez studentów pedagogiki uczelni państwowych. Celem badania były ustalenie opinii studentów na temat studiowania i kształcenia pedagogicznego na publicznych uczelniach oraz próba konstrukcji typologii. Badanie właściwe poprzedziła faza przygotowawcza (2001-2005), podczas której wybrano i nawiązano trwałą relację z trzydziestoosobową grupą studentów Akademii Pedagogiki Specjalnej. W fazie właściwej badania (wrzesień 2006 – czerwiec 2007) przeprowadzono sondaż wśród 1550 studentów wydziałów pedagogicznych KUL, UKSW, UŁ, UW, AP w Siedlcach, APS w Warszawie i AŚ w Kielcach. Analizie poddano 1516 odpowiedzi, z czego 34,4% (N = 521) pochodziło od studentów pierwszego roku, 34,8% (N = 527) – drugiego roku, 30,9% (N = 468) – trzeciego roku. W ankiecie posłużono się przede wszystkim Testem Zdań Niedokończonych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci postrzegali proces kształcenia w kategoriach merytokratycznej treści studiów. Ich wypowiedzi opierały się na kategoriach: efekt kształcenia, kształcenie zawodowe, umiejętności i doświadczenia praktyczne pracy pedagogicznej, nabywanie wiedzy pedagogicznej o wychowaniu i humanistycznej o człowieku. Wyróżniono cztery typy/konwencje definiowania procesu kształcenia pedagogicznego: 1) język powinności formalno-społecznych (proces kształcenia jako przygotowanie kadr pedagogicznych do właściwego realizowania misji zawodowej); 2) język indywidualnej odpowiedzialności pedagogicznej (proces kształcenia jako przygotowanie do pracy wychowawcy poprzez uczenie go, jak postępować, by właściwie wychowywać); 3) język kontynuatorów edukacji (proces kształcenia pedagogicznego jako przygotowanie do pracy i skutecznego działania wychowawczego na poziomie zarówno obiektywnym, jak i subiektywnym); 4) język poszukujących siebie i prawdy o sobie humanistów (proces kształcenia jako rozwijający osobowość studenta, otwierający go na kontakty z drugim człowiekiem, rozwijający kompetencje społeczne oraz umożliwiający samorozwój).

Author's Keywords: studies, process of education, process of pedagogical education, understanding, pedagogy students, state universities
Deskryptory TESE: student, kształcenie nauczycieli, uniwersytet, szkoła wyższa, rozwój umiejętności zawodowych, język
TESE descriptors: student, teacher education, universty, higher education, skill development, language
Publikacje:
  • Jankowska, D. (2010). Proces kształcenia pedagogicznego w rozumieniu studentów pedagogiki uczelni państwowych. Kwartalnik Pedagogiczny, 3(217), 101-130.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"