Abstrakt: |
Badaniem objęto uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu. Posłużono się techniką ankiety. W opinii 62% respondentów globalizacja ma największy wpływ na sferę gospodarczą, zdaniem 20% – na systemy informacyjne, a 10% – na sferę społeczną. Licealistów zapytano o to, które światowe korporacje posiadają największe aktywa. 4% wskazało handel, 6% telekomunikację, 76% przemysł surowcowy, 67% motoryzację, a 62% elektronikę. Za najbardziej pozytywny skutek globalizacji uczniowie uznali postęp naukowo-techniczny (90%), w dalszej kolejności zacieranie barier międzynarodowej wymiany handlowej (59% wskazań), nowoczesność i udoskonalenie nowych produktów (72%), rozwój technologii (51%), łatwość komunikowania się (38%), integrację gospodarczą (60%), zróżnicowanie odmian produktu (10%), poznawanie innych kultur i obyczajów (15%), łatwość dostępu do informacji (59%), możliwość zintegrowania się z rówieśnikami z innego kraju (10%), łatwość zakupów za granicą dzięki kartom płatniczym (8%), możliwość zakupu najnowszych i najlepszych zagranicznych leków (21%). Natomiast dla Polaków najważniejsze – zdaniem młodzieży – pozytywne skutki globalizacji to postęp naukowo-techniczny (83% wskazań), łatwość komunikowania się (74%), łatwość dostępu do informacji (53%), poznawanie innych kultur (47%) i in. Za negatywne skutki globalizacji młodzież uznała powstawanie i rozrastanie się globalnych dysproporcji (55%), nasilenie konfliktów na tle rasowym (40%), większą wrażliwość gospodarek narodowych na załamanie na rynkach światowych (59%), upadek drobnych przedsiębiorstw (52%), wzrost zużycia energii i zanieczyszczenia środowiska poprzez przeniesienie produkcji do regionów o niższych standardach ekologicznych (56%). |