BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Proces globalizacji. Ocena pozytywnych i negatywnych skutków globalizacji przez młodych Polaków
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Krystian Sowislok
Abstrakt:

Badaniem objęto uczniów II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu. Posłużono się techniką ankiety. W opinii 62% respondentów globalizacja ma największy wpływ na sferę gospodarczą, zdaniem 20% – na systemy informacyjne, a 10% – na sferę społeczną. Licealistów zapytano o to, które światowe korporacje posiadają największe aktywa. 4% wskazało handel, 6% telekomunikację, 76% przemysł surowcowy, 67% motoryzację, a 62% elektronikę. Za najbardziej pozytywny skutek globalizacji uczniowie uznali postęp naukowo-techniczny (90%), w dalszej kolejności zacieranie barier międzynarodowej wymiany handlowej (59% wskazań), nowoczesność i udoskonalenie nowych produktów (72%), rozwój technologii (51%), łatwość komunikowania się (38%), integrację gospodarczą (60%), zróżnicowanie odmian produktu (10%), poznawanie innych kultur i obyczajów (15%), łatwość dostępu do informacji (59%), możliwość zintegrowania się z rówieśnikami z innego kraju (10%), łatwość zakupów za granicą dzięki kartom płatniczym (8%), możliwość zakupu najnowszych i najlepszych zagranicznych leków (21%). Natomiast dla Polaków najważniejsze – zdaniem młodzieży – pozytywne skutki globalizacji to postęp naukowo-techniczny (83% wskazań), łatwość komunikowania się (74%), łatwość dostępu do informacji (53%), poznawanie innych kultur (47%) i in. Za negatywne skutki globalizacji młodzież uznała powstawanie i rozrastanie się globalnych dysproporcji (55%), nasilenie konfliktów na tle rasowym (40%), większą wrażliwość gospodarek narodowych na załamanie na rynkach światowych (59%), upadek drobnych przedsiębiorstw (52%), wzrost zużycia energii i zanieczyszczenia środowiska poprzez przeniesienie produkcji do regionów o niższych standardach ekologicznych (56%).

Deskryptory TESE: społeczeństwo, Unia Europejska, przedsiębiorstwo, małe i średnie przedsiębiorstwa, kompetencje społeczne, wymiar międzynarodowy, środowisko społeczno-kulturowe, młodzież, wychowanie obywatelskie, wychowanie społeczne
TESE descriptors: society, European Union, enterprise, small and medium-sized enterprise, social competences, international dimension, socio-cultural environment, youth, civics, community studies
Publikacje:
  • Sowislok, K. (2011). Proces globalizacji. Ocena pozytywnych i negatywnych skutków globalizacji przez młodych Polaków. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 383-390.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"