Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja opinii studentów o realizacji postanowień Procesu Bolońskiego. W badaniu wykorzystano technikę ankiety audytoryjnej (narzędzie: autorski kwestionariusz ankiety). Łącznie przebadano 658 studentów różnych kierunków studiów z Wydziału Nauk o Zdrowiu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (pielęgniarstwo, położnictwo, zdrowie publiczne, fizjoterapia, dietetyka, zdrowie środowiskowe). W badaniu uczestniczyło 90,3% kobiet oraz 9,7% mężczyzn. Analizę zgromadzonego materiału opracowano z użyciem m.in. pakietu statystycznego SPSS (wykorzystano takie metody statystyczne jak: analizę rzetelności Alfa Cronbacha, jednoczynnikową analizę wariancji ANOVA, test post hoc Gabriela, test U Manna-Whitneya). Wyniki badania okazały się istotne statystycznie w zakresie np. porównywania oceny narzędzi Procesu Bolońskiego (studenci studiów pierwszego stopnia częściej formułowali pozytywne opinie na temat suplementu do dyplomu, punktowego systemu rozliczania osiągnięć studentów – ECTS, działalności Komisji Akredytacyjnych). Wnioski z badania potwierdzają m.in. fakt wyższych ocen elementów Procesu Bolońskiego przypisywanych przez studentów studiów stacjonarnych niż przez studentów studiów niestacjonarnych. |