BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Proces Boloński z perspektywy studentów
Instytucja:
Data: styczeń 2014
Badacz: Halina Nowakowska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja opinii studentów o realizacji postanowień Procesu Bolońskiego. W badaniu wykorzystano technikę ankiety audytoryjnej (narzędzie: autorski kwestionariusz ankiety). Łącznie przebadano 658 studentów różnych kierunków studiów z Wydziału Nauk o Zdrowiu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (pielęgniarstwo, położnictwo, zdrowie publiczne, fizjoterapia, dietetyka, zdrowie środowiskowe). W badaniu uczestniczyło 90,3% kobiet oraz 9,7% mężczyzn. Analizę zgromadzonego materiału opracowano z użyciem m.in. pakietu statystycznego SPSS (wykorzystano takie metody statystyczne jak: analizę rzetelności Alfa Cronbacha, jednoczynnikową analizę wariancji ANOVA, test post hoc Gabriela, test U Manna-Whitneya). Wyniki badania okazały się istotne statystycznie w zakresie np. porównywania oceny narzędzi Procesu Bolońskiego (studenci studiów pierwszego stopnia częściej formułowali pozytywne opinie na temat suplementu do dyplomu, punktowego systemu rozliczania osiągnięć studentów – ECTS, działalności Komisji Akredytacyjnych). Wnioski z badania potwierdzają m.in. fakt wyższych ocen elementów Procesu Bolońskiego przypisywanych przez  studentów studiów stacjonarnych niż przez studentów studiów niestacjonarnych.

Autorskie słowa kluczowe: globalizacja w edukacji, proces boloński
Author's Keywords: globalization in education, Bologna Process
Deskryptory TESE: student, edukacja, system edukacji, Europa, Polska
TESE descriptors: student, education, education system, Europe, Poland
Publikacje:
  • Nowakowska, H. (2014). Proces Boloński z perspektywy studentów. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 31-43.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"