BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Dziewięć rozwiązań zadania geometrycznego – studium heurezy
Instytucja:
Data: 1996 – październik 1999
Badacz: Marianna Ciosek
Abstrakt:

Przedmiotem badania były sposoby rozwiązywania zadań matematycznych przez absolwentów szkół średnich. Analizą objęto głównie pisemne rozwiązania zadania z geometrii analitycznej na egzaminie wstępnym na matematykę w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie (161 kandydatów, 18 w ogóle nie próbowało rozwiązać zadania). Oprócz analizy prac posłużono się metodą obserwacji indywidualnej 20 osób w czasie rozwiązywania tego zadania, w tym jednej uczennicy klasy czwartej jednego z liceów w Krakowie oraz 19 studentów czwartego i piątego roku matematyki na Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Próbowano określić pozytywne zabiegi heurystyczne stosowane w rozwiązywaniu zadań z geometrii analitycznej oraz charakter trudności w rozwiązywaniu zadań tego typu. Na podstawie rozwiązań w ramach egzaminu wstępnego wyróżniono trzy podejścia: typowo analityczne, geometryczne, uwzględniające elementy rachunku różniczkowego. Trudności w rozwiązaniu zadania miały związek z: wartością bezwzględną, pojęciem funkcji, pojęciem ekstremum funkcji oraz zmiennej, brakiem głębszej analizy sytuacji zadaniowej oraz brakiem autokontroli.

Deskryptory TESE: matematyka, rozumowanie, rozumienie, wiedza, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: mathematics, reasoning, comprehension, knowledge, problem solving
Publikacje:
  • Ciosek, M. (1999). Dziewięć rozwiązań zadania geometrycznego – studium heurezy. Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5. Dydaktyka Matematyki, 21, 5-49.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"