Abstrakt: |
Przedmiotem badania była technika wideo w kształceniu ekonomicznym na Akademii Ekonomicznej w Krakowie. W badaniu wzięło udział 50 pracowników naukowo-dydaktycznych oraz 180 studentów trzeciego i czwartego roku ze wszystkich kierunków. W ramach badania przeanalizowano dokumentację studia wideo przy laboratorium nowych technik nauczania Studium Psychologii i Pedagogiki AE w Krakowie. Z nauczycielami przeprowadzono wywiady, wśród studentów – ankietę. Badanie wykazało, że tylko 23 osoby spośród 487 nauczycieli akademickich stosowały technikę wideo w ramach nauczania, w tym sześć osób często i dosyć często, a 17 – rzadko i sporadycznie. Do przyczyn niekorzystania z wideo albo rzadkiego korzystania pracownicy zaliczyli: charakter przedmiotu uniemożliwiający włączenie tej techniki do nauczania; brak odpowiednich materiałów dydaktycznych; trudności organizacyjne; nieumiejętność obsługi sprzętu. Osoby korzystające z techniki wideo czyniły to, ponieważ: charakter przedmiotu wymagał tego od nich; mieli dostęp do potrzebnych materiałów dydaktycznych i odpowiednio wyposażonych sal. Dzięki technice wideo studenci – w opinii pracowników – lepiej rozumieli omawiane zagadnienia, byli bardziej aktywni podczas zajęć, nauczycielom zaś łatwiej było przekazywać wiadomości podczas zajęć z wykorzystaniem materiałów wideo. Blisko 75% ankietowanych studentów nigdy nie brało udziału w zajęciach z wykorzystaniem technik wideo, wśród pozostałych większość miała okazję uczestniczyć w takich zajęciach tylko raz. W opinii 98% studentów rzadkie wykorzystywanie techniki wideo przez nauczycieli akademickich wynika z braku potrzebnego sprzętu. 58% badanych stwierdziło, że powodem tego jest niechęć samych prowadzących zajęcia, a 55% – że nauczyciele nie mają dostępu do odpowiednich filmów wideo. Wszyscy studenci byli zgodni, że technika wideo jest potrzebna i korzystna dla procesu studiowania. Jednak prawie połowa ankietowanych nie wiedziała, w jakim stopniu zajęcia, podczas których oglądano filmy, wpłynęły na zrozumienie i zapamiętanie omawianych zagadnień. Do zwiększenia powszechności korzystania z techniki wideo niewątpliwie przyczyniłoby się: zwiększenie liczby sal dydaktycznych wyposażonych w odpowiedni sprzęt, wyposażenie sal w rzutniki, przeszkolenie nauczycieli chętnych do wykorzystywania filmów wideo podczas zajęć, przeznaczenie stałych środków pieniężnych na zakup nowych filmów dydaktycznych. |