Abstrakt: |
Badaniem objęto 121 osób z kierunków: towaroznawstwo oraz finanse i bankowość. Posłużono się anonimową ankietą złożoną z czterech zestawów, które dotyczyły: rozumienia pojęcia ekonomii jako nauki, potrzeby wykorzystania w pracy innych dziedzin nauki, świadomości wykorzystywania badań ekonomicznych w różnych dziedzinach życia. 90% respondentów z kierunku finanse i bankowość uznało ekonomię za naukę społeczną, o charakterze teoretycznym. W opinii pozostałych 10% ekonomia dotyczyła jedynie badania rynku. Ponad 60% studentów towaroznawstwa także stwierdziło, że ekonomia wiąże się z badaniami rynku, aż 10% w ogóle nie potrafiło podać definicji tego pojęcia. Około 20% respondentów z towaroznawstwa twierdziło, że ekonomia jest nauką zajmującą się działaniem przedsiębiorstw. 10% studentów finansów i bankowości zauważyło, że ekonomia zajmuje się także zagadnieniem rzadkości zasobów oraz tym, jak ludzie radzą sobie z tym problemem. 80% wszystkich respondentów potrafiło prawidłowo wskazać zależność między ceną a popytem oraz dochodem a popytem; zależności te przedstawiono na wykresie w kwestionariuszu ankiety. Blisko 40% błędnych odpowiedzi dotyczyło związku spadku cen i wzrostu podaży. 90% badanej populacji uznało, że do poznania procesu produkcji aluminium potrzebne są – oprócz wiedzy z ekonomii i nauk ścisłych – badania ekologiczne. W opinii studentów finansów i bankowości do dobrej pracy ekonomisty potrzebne jest opanowanie wiadomości z nauk społecznych, tj. socjologii, prawa, psychologii. Według studentów towaroznawstwa na efektywną pracę ekonomisty mają wpływ takie nauki jak: matematyka, statystyka, chemia; żadna osoba z tej grupy nie wskazała psychologii albo socjologii. Blisko 30% wszystkich respondentów oczekuje od studiów na Akademii Ekonomicznej w Krakowie zabezpieczenia przed bezrobociem. Ponad 40% badanych twierdziło, że studia ekonomiczne pozwolą im na zrozumienie zmian dokonujących się w gospodarce. Około 20% respondentów chciałoby po ukończeniu studiów otworzyć własną firmę. Ponad 7% studentów nie wiedziało, czego oczekują od studiów ekonomicznych. Badanie powtórzono w celu określenia wpływu przemian w polskiej gospodarce na zmianę opinii studentów o zawodzie ekonomisty. Tym razem objęto nim 104 studentów drugiego roku na kierunkach marketing i towaroznawstwo na Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Do pomiaru wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety. W opinii prawie wszystkich respondentów ekonomia to nauka społeczna, badająca zależności zachodzące w gospodarce. Żaden z badanych w tej grupie nie ograniczył zadań ekonomii do badania samego rynku albo konkretnych przedsiębiorstw. Wszyscy respondenci prawidłowo zinterpretowali zależność między ceną a popytem oraz dochodem a popytem. 30% studentów nie potrafiło wskazać zależności między spadkiem cen a wzrostem podaży. W opinii badanych studentów obu kierunków praca ekonomisty wymaga znajomości informatyki, rachunkowości i prawa. Tylko 15 osób wskazało konieczność znajomości języka obcego. Respondenci twierdzili, że ekonomia przydaje się we wszystkich dziedzinach życia. Prawie wszyscy badani wierzyli, że ukończenie studiów na krakowskiej uczelni umożliwi im zdobycie ciekawej i dobrze płatnej pracy. Większość chciałaby pracować w prywatnych firmach. |