BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykształcenie a jakość życia. Dynamika orientacji młodzieży szkół średnich (1988)
Kolejne lata cyklu: 1988 1992
Typ badania: cykliczne
Data: 1988
Badacz: Aleksander Zandecki
Abstrakt:

Celem badania było określenie poglądów i przekonań młodzieży na temat wyższego wykształcenia. Skupiono się na takich zagadnieniach jak: percepcja pojęcia wyższe wykształcenie, pozycja wykształcenia w hierarchii wartości młodych ludzi, rola wykształcenia w kształtowaniu jakości życia, międzypokoleniowa wymiana poglądów dotyczących wykształcenia, aspiracje młodzieży związane ze zdobyciem wyższego wykształcenia, przewidywane szanse i zagrożenia w realizacji aspiracji edukacyjnych badanej młodzieży. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego; do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety obejmującej 32 pytania, w tym 25 z kafeterią i siedem otwartych. Badaniem objęto 1560 uczniów szkół średnich: liceów, liceów zawodowych i techników (po 13 szkół). Do analizy zakwalifikowano 1527 ankiet. 4% respondentów określiło siebie – na podstawie uzyskiwanych ocen – jako bardzo dobrych uczniów, 49,4% jako dobrych, 42,8% jako dostatecznych, 1,2% jako słabych. Ojcowie 9,6% badanych mieli wykształcenie podstawowe, 34,8% zawodowe, 26,7% średnie, 5,5% pomaturalne, 21,3% wyższe (w tym 38% to ojcowie uczniów z liceów ogólnokształcących). Spośród matek 14,9% miało wykształcenie podstawowe, 23,4% zawodowe, 33% średnie, 9,6% pomaturalne, 17,2% wyższe (32,8% to matki uczniów liceów ogólnokształcących). 16,1% ankietowanych z liceów ogólnokształcących stwierdziło, że poważanie społeczne osób z wyższym wykształceniem jest znacznie wyższe niż osób bez wyższego wykształcenia, 40,1% uznało, że jest wyższe, 27,5% – takie samo. Odsetek uczniów techników wyrażających pogląd, że wykształcenie ma wpływ na poważanie społeczne, był niższy niż w przypadków uczniów liceów ogólnokształcących – o znacznie wyższym poważaniu było przekonanych 36,9% uczniów techników. Około 30% respondentów deklarowało, że osoby z wyższym wykształceniem mają takie same możliwości decydowania o sprawach społecznych i politycznych jak osoby bez wyższego wykształcenia; w tej grupie było: 33,7% uczniów liceów ogólnokształcących, 29,5% uczniów liceów zawodowych i 35,5% uczniów techników. 34,3% uczniów LO, 29,3% LZ i 31,3% T twierdziło, że wynagrodzenia osób z wyższym wykształceniem są niższe niż płace osób bez wyższego wykształcenia. 78,6% ankietowanych, którzy uznali siebie za bardzo dobrych uczniów, chciałoby ukończyć studia wyższe, 6,6% nie miało takich aspiracji. W grupie uczniów planujących studia na wyższej uczelni było 69,2% respondentów, którzy ocenili siebie jako dobrych uczniów, 49% – jako dostatecznych, 65,6% – jako słabych. W opinii 24,2% chłopców i 20,7% dziewcząt szanse młodzieży na uzyskanie wyższego wykształcenia były dla większości takie same; według 50,3% dziewcząt i 56,7% chłopców szanse takie dla jednych były większe, a dla innych – mniejsze. 24,2% badanych twierdziło, że na uzyskanie wyższego wykształcenia ma wpływ sytuacja materialna rodziców, 22,6% – znajomości i protekcje, 21,7% – wiedza i uzdolnienia, 8% – chęć do nauki i pracowitość, 7,4% – pozycja społeczna rodziców. W hierarchii wartości chłopców na pierwszym miejscu znalazły się wartości materialno-konsumpcyjne (63,4% badanych), w hierarchii dziewcząt zaś – wartości intelektualne (58%). 13,5% ankietowanych stwierdziło, że współczesnemu człowiekowi niezbędne jest wyższe wykształcenie. W opinii 25,2% chłopców i 35,2% dziewcząt ludzie dążący do uzyskania wyższego wykształcenia kierują się przede wszystkim prestiżem.

Deskryptory TESE: studia wyższe, absolwent, wybór kierunku kształcenia zawodowego, wybór szkoły, wybór studiów, szkolnictwo wyższe, przejście ze szkoły średniej do wyższej
TESE descriptors: higher education course, school leaver, choice of training, choice of school, choice of studies, higher education, transition from upper secondary to higher education
Publikacje:
  • Zandecki, A. (1999). Wykształcenie a jakość życia. Dynamika orientacji młodzieży szkół średnich. Toruń – Poznań: "Edytor".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"