BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykształcenie a konkurencyjność na rynku pracy. Odniesienia na przykładzie aktywności edukacyjnej studentów pedagogiki KA im. A. Frycza Modrzewskiego w Krakowie i PWSZ im. Witelona w Legnicy
Instytucja:
Data: kwiecień 2013 – maj 2013
Badacz: Anna Kowal-Orczykowska, Anna Pabiańczyk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 91 studentów pedagogiki, w tym 40 uczyło się w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, a 51 w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Respondentów zapytano m.in., dlaczego zdecydowali się na studia pedagogiczne. 58,24% wybrało taki kierunek studiów, ponieważ zawsze marzyli o wykonywaniu zawodu nauczyciela. 10,99% badanych zdecydowało się na pedagogikę ze względu na namowę przyjaciela. 79,12% ankietowanych planowało pracę w zawodzie, 5,49% nie chciało podejmować pracy nauczyciela, a 15,38% nie miało sprecyzowanego zdania co do podjęcia pracy w zawodzie. Studentów zapytano także o obawy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Najwięcej wskazań dotyczyło niżu demograficznego i wynikającej z niego redukcji etatów (59 odpowiedzi). 53 osoby wymieniły w tym kontekście zbyt dużą liczbę absolwentów kierunków pedagogicznych w stosunku do liczby miejsc pracy. Studentów zapytano, jak oceniają aktualną ofertę edukacyjną na studiach pedagogicznych. 46 osób nie miało zdania na ten temat, tylko 9 pozytywnie oceniło program kształcenia na uczelni, 36 natomiast zdecydowanie źle postrzegało prowadzenie i dobór przedmiotów. Przy wyborze oferty edukacyjnej studenci w zdecydowanej większości kierowali się własnymi zainteresowaniami.

Autorskie słowa kluczowe: ponowoczesność, edukacja dorosłych, konkurencja, rynek
Author's Keywords: postmodernity, adult education, competitions, market
Deskryptory TESE: rynek pracy, program nauczania, krytycyzm, zawód nauczyciela, rynek edukacyjny
TESE descriptors: labour market, curriculum, critical sense, teaching profession, education market
Publikacje:
  • Kowal-Orczykowska, A. i Pabiańczyk, A. (2013). Wykształcenie a konkurencyjność na rynku pracy. Odniesienia na przykładzie aktywności edukacyjnej studentów pedagogiki KA im. A. Frycza Modrzewskiego w Krakowie i PWSZ im. Witelona w Legnicy. Rocznik Andragogiczny, 20, 91-108.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"