Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 91 studentów pedagogiki, w tym 40 uczyło się w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, a 51 w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Witelona w Legnicy. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Respondentów zapytano m.in., dlaczego zdecydowali się na studia pedagogiczne. 58,24% wybrało taki kierunek studiów, ponieważ zawsze marzyli o wykonywaniu zawodu nauczyciela. 10,99% badanych zdecydowało się na pedagogikę ze względu na namowę przyjaciela. 79,12% ankietowanych planowało pracę w zawodzie, 5,49% nie chciało podejmować pracy nauczyciela, a 15,38% nie miało sprecyzowanego zdania co do podjęcia pracy w zawodzie. Studentów zapytano także o obawy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Najwięcej wskazań dotyczyło niżu demograficznego i wynikającej z niego redukcji etatów (59 odpowiedzi). 53 osoby wymieniły w tym kontekście zbyt dużą liczbę absolwentów kierunków pedagogicznych w stosunku do liczby miejsc pracy. Studentów zapytano, jak oceniają aktualną ofertę edukacyjną na studiach pedagogicznych. 46 osób nie miało zdania na ten temat, tylko 9 pozytywnie oceniło program kształcenia na uczelni, 36 natomiast zdecydowanie źle postrzegało prowadzenie i dobór przedmiotów. Przy wyborze oferty edukacyjnej studenci w zdecydowanej większości kierowali się własnymi zainteresowaniami. |