Abstrakt: |
Celem analizy była diagnoza miejsca wykształcenia i pracy w hierarchii wartości młodzieży maturalnej. Materiał badawczy stanowiły wyniki badań zrealizowanych w 1999 oraz 1989 roku na sporej grupie maturzystów województwa zielonogórskiego. W wyniku przeprowadzonej metaanalizy okazało się, że w porównaniu z 1989 rokiem wykształcenie odnotowało największy wzrost w strukturze wartości najbardziej cenionych przez respondentów (o siedem pozycji). Skok zaobserwowano również w przypadku pracy (o trzy pozycje) oraz sukcesu (o pięć pozycji). Spadek z kolei dotyczył lokaty takich wartości jak: honor (w 1989 roku – szóste miejsce, w 1999 – dziewiąte), praworządność (odpowiednio: 19/22), poczucie użyteczności (11/14) oraz ojczyzna (12/18). Bez większych zmian pozostały natomiast: sława (21/21), seks (14/13), dobra materialne (12/12), pokój i bezpieczeństwo (7/6), walory charakteru (14/16), spokój wewnętrzny (8/8), kultura (16/17). Ponadto zwrócono uwagę na deprecjację wartości Boga, która w 1999 roku spadła z drugiej pozycji na piątą. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również pewną rozbieżność we wskazaniach wykształcenia oraz mądrości i wiedzy jako wartości najcenniejszych. Pierwsze z nich zajmowało lokatę 10., natomiast mądrość i wiedza uzyskały pozycję drugą. |