BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wykształcenie i rodzaj wykonywanej pracy zawodowej rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w Białej Podlaskiej zagrożeniem czy szansą w rozwoju ich niepełnosprawnego dziecka
Instytucja:
Data: maj 2009
Badacz: Dorota Tomczyszyn
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie jest wykształcenie rodziców w rodzinach wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną? Jaka jest sytuacja zawodowa rodziców w rodzinach wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną? Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Badaniem objęto grupę 136 rodzin, którą zebrano dzięki współpracy z Zespołem Szkół Specjalnych, Dziennym Centrum Aktywności oraz Ośrodkiem „Misericordia” Caritasu (wszystkie placówki zlokalizowane były w Białej Podlaskiej). Wśród badanych przeważali rodzice dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym (50%); 26% stanowili rodzice, których dziecko było znacznie upośledzone, odsetek rodziców posiadających dziecko z upośledzeniem w stopniu lekkim wynosił 17%, a w stopniu głębokim – 7%. Połowa ankietowanych ojców legitymowała się jedynie wykształceniem podstawowym lub zawodowym (78 osób, w tym 47 ukończyło jedynie szkołę podstawową). Posiadanie wykształcenia średniego zadeklarowało 28% ojców, natomiast licencjackiego lub wyższego – 3,68%. Zgromadzone wyniki pozwoliły również stwierdzić, że 13,79% badanych ojców było emerytami, a 12,07% – rencistami. 20 ojców pracowało w gospodarstwie rolnym, 13 było pracownikami fizycznymi lub budowlańcami, pięciu prowadziło własną działalność, czterech było kierowcami, a trzech – kolejarzami). Wśród matek grupę z wykształceniem podstawowym stanowiło 31,88% respondentek. Ukończenie szkoły zawodowej zadeklarowało 12,56% kobiet, natomiast największą grupę tworzyły ankietowane legitymujące się wykształceniem średnim (38,5%). Studia licencjackie ukończyło 6,62% matek, a studia magisterskie – 9,56%. 41,38% kobiet było emerytkami lub rencistkami, a 20,69% stanowiły osoby bezrobotne.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, rodzice, relacja rodzice – dziecko, edukacja, praca
TESE descriptors: disability, intellectual disability, parents, parent-child relation, education, labour
Publikacje:
  • Tomczyszyn, D. (2010). Wykształcenie i rodzaj wykonywanej pracy zawodowej rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w Białej Podlaskiej zagrożeniem czy szansą w rozwoju ich niepełnosprawnego dziecka. Rozprawy Społeczne, 1, 109-128.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"