Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jakie jest wykształcenie rodziców w rodzinach wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną? Jaka jest sytuacja zawodowa rodziców w rodzinach wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną? Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Badaniem objęto grupę 136 rodzin, którą zebrano dzięki współpracy z Zespołem Szkół Specjalnych, Dziennym Centrum Aktywności oraz Ośrodkiem „Misericordia” Caritasu (wszystkie placówki zlokalizowane były w Białej Podlaskiej). Wśród badanych przeważali rodzice dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym (50%); 26% stanowili rodzice, których dziecko było znacznie upośledzone, odsetek rodziców posiadających dziecko z upośledzeniem w stopniu lekkim wynosił 17%, a w stopniu głębokim – 7%. Połowa ankietowanych ojców legitymowała się jedynie wykształceniem podstawowym lub zawodowym (78 osób, w tym 47 ukończyło jedynie szkołę podstawową). Posiadanie wykształcenia średniego zadeklarowało 28% ojców, natomiast licencjackiego lub wyższego – 3,68%. Zgromadzone wyniki pozwoliły również stwierdzić, że 13,79% badanych ojców było emerytami, a 12,07% – rencistami. 20 ojców pracowało w gospodarstwie rolnym, 13 było pracownikami fizycznymi lub budowlańcami, pięciu prowadziło własną działalność, czterech było kierowcami, a trzech – kolejarzami). Wśród matek grupę z wykształceniem podstawowym stanowiło 31,88% respondentek. Ukończenie szkoły zawodowej zadeklarowało 12,56% kobiet, natomiast największą grupę tworzyły ankietowane legitymujące się wykształceniem średnim (38,5%). Studia licencjackie ukończyło 6,62% matek, a studia magisterskie – 9,56%. 41,38% kobiet było emerytkami lub rencistkami, a 20,69% stanowiły osoby bezrobotne. |