Obserwuj
Tytuł badania: |
Edukacyjna wartość dodana w krakowskich gimnazjach z bardzo wysokimi wynikami egzaminu |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Anna Rappe |
Abstrakt: |
Celem badania było omówienie możliwości wykorzystania wskaźnika Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD) w pracy szkół gimnazjalnych cieszących się w Krakowie wysoką renomą. Analizę przeprowadzono w oparciu o wyniki egzaminu gimnazjalnego w 16 szkołach (osiem szkół publicznych i osiem niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych), które uzyskiwały najlepsze wyniki od 2002 r. Wartości EWD policzono według modelu zaproponowanego przez zespół pracujący pod kierownictwem dr. R. Dolaty. Badacze przeanalizowali EWD dla 16 wiodących gimnazjów w Krakowie. Jednocześnie postawili sobie następujące pytania badawcze: czy szkoły „na wejściu i na wyjściu” rozwijają podobnie potencjał edukacyjny swoich uczniów; czy szkoły, które mają bardzo wysokie wyniki surowe, powinny obawiać się EWD; czy wskaźnik EWD pozwoli zróżnicować szkoły o podobnych parametrach: 9 stanin „na wejściu” oraz 9 stanin „na wyjściu”. Wyniki badania wskazały, że wszystkie szkoły mają porównywalne wskaźniki EWD dla obu części egzaminu gimnazjalnego. Zdaniem badaczy można to zinterpretować jako rezultat równie efektywnego nauczania zarówno przedmiotów humanistycznych, jak i matematyczno-przyrodniczych w badanych placówkach.
|
Deskryptory TESE: |
egzamin, ewaluacja, ocenianie, szkoła publiczna, szkoła prywatna, jakość kształcenia, jakość nauczania |
TESE descriptors: |
examination, evaluation, marking, public-sector school, private school, quality of education, teaching quality |
Publikacje: |
- Rappe, A. (2008). Edukacyjna wartość dodana w krakowskich gimnazjach z bardzo wysokimi wynikami egzaminu. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 304-312). Kraków: Grupa Tomami.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.