BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Edukacyjna wartość dodana w krakowskich gimnazjach z bardzo wysokimi wynikami egzaminu
Instytucja:
Data: 2008
Badacz: Anna Rappe
Abstrakt:

Celem badania było omówienie możliwości wykorzystania wskaźnika Edukacyjnej Wartości Dodanej (EWD) w pracy szkół gimnazjalnych cieszących się w Krakowie wysoką renomą. Analizę przeprowadzono w oparciu o wyniki egzaminu gimnazjalnego w 16 szkołach (osiem szkół publicznych i osiem niepublicznych z uprawnieniami szkół publicznych), które uzyskiwały najlepsze wyniki od 2002 r. Wartości EWD policzono według modelu zaproponowanego przez zespół pracujący pod kierownictwem dr. R. Dolaty. Badacze przeanalizowali EWD dla 16 wiodących gimnazjów w Krakowie. Jednocześnie postawili sobie następujące pytania badawcze: czy szkoły „na wejściu i na wyjściu” rozwijają podobnie potencjał edukacyjny swoich uczniów; czy szkoły, które mają bardzo wysokie wyniki surowe, powinny obawiać się EWD; czy wskaźnik EWD pozwoli zróżnicować szkoły o podobnych parametrach: 9 stanin „na wejściu” oraz 9 stanin „na wyjściu”. Wyniki badania wskazały, że wszystkie szkoły mają porównywalne wskaźniki EWD dla obu części egzaminu gimnazjalnego. Zdaniem badaczy można to zinterpretować jako rezultat równie efektywnego nauczania zarówno przedmiotów humanistycznych, jak i matematyczno-przyrodniczych w badanych placówkach.
 

Deskryptory TESE: egzamin, ewaluacja, ocenianie, szkoła publiczna, szkoła prywatna, jakość kształcenia, jakość nauczania
TESE descriptors: examination, evaluation, marking, public-sector school, private school, quality of education, teaching quality
Publikacje:
  • Rappe, A. (2008). Edukacyjna wartość dodana w krakowskich gimnazjach z bardzo wysokimi wynikami egzaminu. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel (red.), Uczenie się i egzamin w oczach nauczyciela (s. 304-312). Kraków: Grupa Tomami.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"