Abstrakt: |
Przedmiotem badania było miejsce literatury dydaktycznej w pracy nauczyciela historii. Ankietą objęto 70 nauczycieli z województwa rzeszowskiego, z różnych typów szkół i środowisk. W ankiecie pytano o najchętniej czytany rodzaj książek, czytane czasopisma dydaktyczne, prenumerowanie czasopism dydaktycznych, godne polecenia artykuły z zakresu dydaktyki historii, ewentualne przeszkody utrudniające czytelnictwo literatury dydaktycznej i in. Literatura dydaktyczna znalazła się na czwartym miejscu na liście najchętniej czytanych książek wśród nauczycieli historii. Na trzech pierwszych miejscach były: książki historyczne, biograficzne i obyczajowe. Po literaturze dydaktycznej znalazły się książki podróżnicze, psychologiczne i dydaktyczne. Mimo dość wysokiej pozycji literatury dydaktycznej w obiegu czytelniczym wśród nauczycieli aż 32,9% badanych nie potrafiło podać ani jednego tytułu z zakresu dydaktyki przedmiotu. 36 osób w ogóle nie odpowiedziało na pytanie o wykorzystanie w praktyce literatury dydaktycznej. 11 nauczycieli zadeklarowało, że przeczytane książki o tematyce nauczania przedmiotu pozwoliły im pogłębić i odświeżyć wiedzę, ośmiu badanych przyznało, że przeczytana literatura skłoniła ich do modyfikacji metod nauczania. Trzech nauczycieli wykorzystało podczas lekcji proponowane tematy zajęć. 80% respondentów nie potrafiło wymienić ani jednego artykułu poświęconego dydaktyce historii, godnego polecenia innym nauczycielom. Siedem osób podało takie tytuły, a wśród propozycji były m.in.: O skuteczności w nauczaniu historii Z. Serwy, Sprawozdanie z lekcji historii w kl. IV przeprowadzonej metodą dramy (M. Zywerta i S. Orłowskiej), Film w procesie nauczania historii Z. Góździa. 37,1% zadeklarowało regularne czytanie czasopism dydaktycznych, 50% czytało je sporadycznie, 12,9% w ogóle nie czytało tego typu czasopism. Do trudności ograniczających czytelnictwo literatury dydaktycznej nauczyciele historii zaliczyli: utrudniony dostęp (25 osób), kłopoty finansowe (23), brak czasu (18). |