Abstrakt: |
Celem badania było ukazanie roli mass mediów dla edukacji seksualnej oraz weryfikacja najważniejszych źródeł wiedzy na ten temat. W badaniu wzięło udział 100 studentów z pierwszego i piątego roku położnictwa (Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu), których opinie weryfikowano na podstawie autorskiego kwestionariusza ankiety. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. Wyniki badania potwierdziły, że największe znaczenie dla edukacji seksualnej miała dla ankietowanych wiedza, którą zbobyli podczas studiów (3,67 punktu w pięciostopniowej skali). Dodatkowo istotne okazały się informacje zdobyte od koleżanek/kolegów (3,35). Do najbardziej znaczącego środka masowego przekazu (według studentów) należał internet. Najbardziej znaczące ze stron internetowych okazały się: serwisy dotyczące edukacji seksualnej (3,24), fora internetowe (2,33) oraz linki z portali ogólnotematycznych (2,27). Zmierzono także wartość mass mediów w planowaniu inicjacji seksualnej. Wyniki przedstawiają się następująco: internet (2,33), telewizja (1,51), poradniki/czasopisma naukowe (2,22) oraz prasa (1,93). Wnioski z badania są rekomendacją dostosowania przekazywanej informacji przez mass media na temat edukacji seksualnej do aktualnych potrzeb i wieku zainteresowanych, a także zwiększenia wymiaru kształcącego i wychowawczego podczas przekazywania tych wiadomości. |