BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Miejsce polskości w tożsamości społecznej młodych Polaków
Instytucja:
Data: 1991
Badacz: Michał Kowalski, Krzysztof Kruszewski, Dominika Maison, Jan Nawrocki, Ewa Nowicka, Przemysław Szydlak
Abstrakt:

Celem badania sondażowego było ustalenie pozycji narodowej, regionalnej, ogólnoludzkiej i wyznaniowej tożsamości w całościowej strukturze indywidualnego samookreślenia uczącej się młodzieży. Próba obejmowała 630 studentów Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki Warszawskiej, Uniwersytetu Śląskiego i Politechniki Śląskiej oraz uczniów szkół średnich wszystkich typów w dużych i małych (około 20 tys. mieszkańców) miastach, a także na wsiach w centrum Polski i na Śląsku. W kwestionariuszu zapytano m.in. o charakterystykę badanego. Studenci i uczniowie wybierali trzy określenia spośród siedmiu: jestem Polakiem (71,9%), jestem kobietą/mężczyzną (69,6%), jestem człowiekiem (63,7%), jestem członkiem swojego wyznania (32,6%), jestem mieszkańcem swojego regionu (16,4%), jestem obywatelem świata (14,2%), jestem Europejczykiem/Europejką (11%). Pytano również o istotę polskości. Jako bardzo ważne badani zaznaczyli: poczucie, że się jest Polakiem (86,3%), dobrą znajomość języka polskiego (41,1%), znajomość historii i kultury Polski (41%), posiadanie polskiego obywatelstwa (28,4%), posiadanie przynajmniej jednego z rodziców narodowości polskiej (24,9%), urodzenie się w Polsce (24,5%), przestrzeganie polskich obyczajów (17,4%), mieszkanie na stałe w Polsce (17,1%), szczególne zasługi dla Polski (13,2%), wiarę katolicka (9,2%). Badania pokazały przewagę konwencjonalnego kryterium psychologicznego (czuć się Polakiem) w określeniu istoty polskości przez młodzież uczącą się i studiującą. Niską pozycję zajęła znajomość historii i kultury kraju, a także języka polskiego. Jako najmniej ważny sytuowano konsekwentnie warunek wiary katolickiej.

Deskryptory TESE: tożsamość kulturowa, kraj pochodzenia, katolicyzm, język ojczysty, postawa, religia
TESE descriptors: cultural identity, country of origin, Catholicism, mother tongue, attitude, religion
Publikacje:
  • Nowicka, E. (1992). Miejsce polskości w tożsamości społecznej młodych Polaków. W: E. Skotnicka-Illasiewicz (red.), Dylematy europejskiej tożsamości. Warszawa: Exit.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"