BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Miejsce przedszkoli w lokalnych strategiach rozwiązywania problemów społecznych małych miast i terenów wiejskich
Instytucja:
Data: 2010
Badacz: Aneta Wójcik
Abstrakt:

Analizą objęto 11 strategii integracji i rozwiązywania problemów społecznych z czterech województw: podlaskiego, śląskiego, małopolskiego i mazowieckiego. Obowiązek sporządzania strategii przez samorządy terytorialne wynika z ustawy. Analiza wykazała, że ośrodki pomocy społecznej wolą przyznawanie świadczeń pieniężnych w ramach ochrony socjalnej niż pracę z rodziną, sąsiedztwem i społecznością lokalną. W strategii dla województwa śląskiego zwrócono uwagę na zmniejszającą się liczbę żłobków i przedszkoli. W 2000 roku w województwie funkcjonowało 77 placówek, a w 2004 już 66. Jeśli chodzi o przedszkola w województwie, głównym problemem jest zmniejszająca się liczba dzieci uczęszczających do tych placówek – z 111 551 w 2000 roku do 106 369 w 2004. W strategii dla województwa mazowieckiego odnotowano następującą sugestię dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych: opracowanie i realizacja programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z rodzin najuboższych, a także: rozwijanie opieki nad dziećmi i innymi osobami zależnymi jako wsparcie aktywności ekonomicznej kobiet. W dokumencie tym jednak nie opisano sposobów osiągania wytyczonych celów. W Strategii rozwoju powiatu nowosądeckiego odnotowano liczbę przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych; zauważono przy tym, że wychowaniem przedszkolnym objętych jest 37,7% dzieci w wieku 3-6 lat, podczas gdy średnia wojewódzka wynosiła 51,4%, a w Nowym Sączu 59,2%.

Deskryptory TESE: socjalizacja, resocjalizacja, placówka przedszkolna, współpraca, uczestnictwo, rozwiązywanie problemów
TESE descriptors: socialisation, correctional education, pre-primary institution, cooperation, participation, problem solving
Publikacje:
  • Wójcik, A. (2010). Miejsce przedszkoli w lokalnych strategiach rozwiązywania problemów społecznych małych miast i terenów wiejskich. Polityka Społeczna, 7, 27-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"